De N206 Europaweg en het Lammenschansplein vormen de belangrijkste ontsluitingsroute voor het zuidoostelijk deel van de Leidse regio. Bovendien vormen de Lammebrug en Lammenschansplein samen de stadsentree van Leiden. Op dit moment kunnen de N206 Europaweg en het Lammenschansplein het huidige verkeer niet aan. Hierdoor ontstaan er regelmatig files. Door toedoen van diverse ruimtelijke ontwikkelingen, onder andere in de Lammenschansdriehoek en Vlietzone, worden deze wegen steeds drukker. Daarom verbreden we de N206 Europaweg tussen het Lammenschansplein en de A4. Met een goed functionerende ontsluitingsroute aan deze zijde van de stad blijven Leiden en Voorschoten bereikbaar, nu en in de toekomst.
..
Wat gaat er gebeuren?
De N206 Europaweg krijgt in iedere rijrichting 2 rijstroken. Ook het Lammenschansplein gaat op de schop. De Lammebrug en de Trekvlietbrug worden vervangen.
..
Lammebrug
De Lammebrug blijft beweegbaar en wordt breder en 2,5 meter hoger. Hierdoor hoeft deze brug in de toekomst minder vaak open voor schepen.
Trekvlietbrug
De Trekvlietbrug wordt vervangen door een vaste brug. De nieuwe Trekvlietbrug wordt verlaagd naar 2.20 meter en ca. 2 meter verschoven naar het zuiden. Deze verschuiving is nodig vanwege het kwetsbare stamriool van de gemeente Leiden dat daar ligt.
Lammenschansplein
Door de verhoging van de Lammebrug moet ook het Lammenschansplein verhoogd worden. Ook krijgt het plein meer rijstroken om het verkeer sneller door te laten stromen. De provinciale loswal is nu nog rechtstreeks aangesloten op het Lammenschansplein. In de nieuwe situatie wordt deze loswal aangesloten op de Kanaalweg, zodat de doorstroming op het Lammenschansplein verbetert.
Veilige aansluitingen
De aansluitingen van de Vrouwenweg en Vlietweg op de Europaweg worden veiliger gemaakt. In de nieuwe situatie is het alleen nog mogelijk om bij deze aansluitingen rechtsaf te slaan. Hierdoor kan verkeer niet meer oversteken. Het verkeer op de Europaweg blijft voorrang houden. Verkeer dat de andere kant op moet, kan onder de nieuwe Lammebrug doorrijden naar de andere aansluiting.
Aparte busstrook
Aan de noordzijde van de Europaweg komt een aparte busstrook. Deze rijstrook is voor exclusief gebruik door het openbaar vervoer. Bussen kunnen vrijwel ongehinderd aan het overige verkeer doorrijden en hoeven bij een brugopening niet meer aan te sluiten in de wachtrij.
Fietspaden
Door de verhoging en aanpassing van het Lammenschansplein moet ook de fietsstructuur opnieuw worden ingericht. De twee fietspaden op de bestaande Lammebrug worden naar de noordoostkant van de nieuwe brug verplaatst. Daarnaast komt er een voetpad op de nieuwe brug. Op de Trekvlietbrug blijven de fietspaden aan twee kanten behouden. Ook blijft het mogelijk om het Lammenschansplein veilig over te steken door de nieuwe fietstunnels.