Wanneer beginnen de werkzaamheden aan de N206 Europaweg en het Lammenschansplein? Hoe zit het met de bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden? Kan je tijdens de werkzaamheden over het Lammenschansplein fietsen? Deze en andere vragen stelden bezoekers tijdens de informatieavond over de N206 Europaweg die vorige week plaatsvond. Zo’n 50 omwonenden en andere geïnteresseerden stelden hun vragen aan projectmedewerkers. In een andere ruimte gaf de landschapsarchitect van de RijnlandRoute een presentatie over het bomencompensatieplan dat gemaakt is voor het nieuwe ontwerp van de Europaweg en het Lammenschansplein.
Op dit moment is nog niet bekend wanneer de werkzaamheden aan de Europaweg beginnen. Begin 2023 start de aanbesteding, dit is de selectieprocedure voor het aantrekken van een aannemer. Vervolgens wordt in samenwerking met de toekomstige aannemer een planning gemaakt. De precieze bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden zijn nog niet bekend. Onder andere voor de bereikbaarheid, omgevingshinder en de veiligheid tijdens de werkzaamheden worden er hoge eisen gesteld aan de toekomstige aannemer.
Bomenkap
Tijdens de presentatie van de landschapsarchitect werd duidelijk dat vrijwel alle bomen langs de Europaweg weg moeten om ruimte te maken voor de verbreding van de weg. Ook voor de herinrichting van het Lammenschansplein en de nieuwe Trekvlietbrug en Lammebrug moeten bomen weg gehaald worden. Om deze kap te compenseren is er, in overleg met de gemeente Leiden, een bomencompensatieplan gemaakt.
Bomencompensatieplan
In het bomencompensatieplan staat op welke locaties, welke bomen en struiken er geplant worden, evenals de aantallen en maten. Bij de keuze voor boom- en struiksoorten is ook rekening gehouden met klimaatverandering, de belangen van omwonenden en het vergroten van de biodiversiteit in het gebied.
Europaweg
In de huidige situatie staat aan weerszijden van de Europaweg een rij losse bomen. Na de verbreding van de weg komen de meeste terug te planten bomen groepsgewijs ter hoogte van de bebouwing aan de Vrouwenweg te staan.
De Vrouwenvaart nabij de Lammebrug schuift een stukje op in noordelijke richting. Hierdoor verdwijnt alle groen op beide oevers. Op de nieuwe oevers komt een aantal grote boom- en struiksoorten terug, dit is nodig omdat hier een vliegroute voor vleermuizen is.
Lammenschansplein
Op en rond het Lammenschansplein komen grote boomsoorten terug. Daarbij is gelet op of ze hoog op het talud staan en dus tegen droogte kunnen of juist op plekken waar water blijft staan. Ook zijn er soorten gekozen met bijzondere bladkleur of vorm.
Presentatie Bomencompensatieplan
In de presentatie van het bomencompensatieplan dat tijdens de informatieavond is toegelicht staat onder andere op welke locaties bomen en struiken weg moeten en waar de herplant plaatsvindt.
Het volledige bomencompensatieplan is in te zien zodra de gemeente Leiden de vergunningaanvraag voor de bomenkap ter inzage legt.
Vergunningaanvraag voor bomenkap
Op basis van het ontwerp van de N206 Europaweg is onlangs een vergunningaanvraag voor de bomenkap ingediend bij de gemeente Leiden. De verwachting is dat deze vergunningaanvraag nog dit jaar ter inzage komt bij de gemeente. Het bomencompensatieplan maakt onderdeel uit van de aanvraag.
De N206 Europaweg wordt verbreed, de indeling van wegen verbetert en er komen nieuwe bruggen en fiets- en wandelpaden rond het Lammenschansplein.
Op de hoogte blijven?
Via deze website zijn de ontwikkelingen te volgen. Ook is het mogelijk om te abonneren op nieuwsalerts over de RijnlandRoute. Het project kan ook gevolgd worden op Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram.
Als ik naar de foto kijk en naar de weg, die langs een meer en langs een bomen reeks loop, waar blijft dan de fijnstof?
En de co2, hoe lang is de afstand van de afslag naar de 206.
De verbreding van de N206 Europaweg maakt onderdeel uit van het project RijnlandRoute. Hiervoor is als onderdeel van provinciaal inpassingsplan RijnlandRoute eerder een Milieueffectrapport (MER) opgesteld. Onderdeel van dit MER is een onderzoek naar de luchtkwaliteit waarbij is gekeken naar mogelijke overschrijdingen van de wettelijke normen (grenswaarden) voor stikstofdioxide en fijnstof. Uit dat onderzoek blijkt dat er geen overschrijdingen zijn. Dit onderzoek is terug te vinden op de site: https://www.ruimtelijkeplannenzuidholland.nl/pip/NL.IMRO.9928.DOSx2010x0022528RB-VA01
De partiële herziening van het PIP zoals die nu ter inzage ligt zorgt ervoor dat er ten opzichte van het eerdere PIP uit 2016 een busstrook kan worden toegevoegd. Verder worden een aantal ontwerpoptimalisaties doorgevoerd. Deze wijzigingen hebben echter geen gevolgen voor de hoeveelheid verkeer dat verantwoordelijk is voor de uitstoot van stikstofdioxide een fijnstof. Per saldo verandert er dus niets aan de uitstoot en gelden de conclusies uit 2016 ook nu nog. Wilt u weten welke huidige en toekomstige concentraties er in uw omgeving spelen, dan wordt u verwezen naar de NSL Monitoringstool op de site: https://www.nsl-monitoring.nl/viewer/