De N434 Corbulotunnel gaat in de tweede helft van 2024 open voor verkeer. Dat komt naar voren uit de nieuwe planning die gemaakt is n.a.v. de brand die in juni jl. heeft plaatsgevonden.
Met de brand zijn er tunneltechnische installaties verloren gegaan, die speciaal aangeschaft en getest waren voor de Corbulotunnel. Deze onderdelen worden opnieuw ingekocht en gemonteerd in de tunnel en verdiepte ligging. Met name de levertijden van de nieuw te bestellen onderdelen vormden een uitdaging bij het maken van de nieuwe planning. De gevolgen zijn inmiddels met betrokken partijen afgestemd, waardoor de nieuwe planning bepaald kon worden, resulterend in de openstelling in de tweede helft van 2024.
Monteren, testen en openstellingsvergunning
Het monteren en aansluiten van de laatste onderdelen duurt naar verwachting nog tot eind 2023, waarna pas het testproces zou kunnen starten. Om niet nog meer tijd te verliezen, is besloten om het testproces van onderdelen die beschikbaar zijn te starten vanaf eind april 2023. Uiteindelijk worden alle 54 deelinstallaties eerst los van elkaar getest en daarna ook in samenhang met elkaar. De tunnel en verdiepte ligging zijn samen zo’n 4 km lang, waardoor één installatie al snel uit duizenden onderdelen kan bestaan. Al met al kost het monteren en testen van al deze onderdelen dan ook flink wat tijd. Wanneer alles naar behoren werkt, wordt de openstellingsvergunning aangevraagd. Dit vergunningenproces duurt een aantal maanden.
In het artikel van juni 2022 lees je meer over wat er de komende tijd nog gedaan moet worden voordat het verkeer veilig door de tunnel kan rijden.
Planning Tjalmaweg en Europaweg
De N206 ir. G. Tjalmaweg is volgens de huidige planning in de tweede helft van 2023 gereed. Voor de N206 Europaweg is de verwachting dat de aanbesteding begin 2023 start. Vervolgens wordt in samenwerking met de te selecteren aannemer een planning gemaakt.
Wat een verspilling van deze prachtige en nuttige investering in de infrastructuur dat hij ruim een jaar later wordt opgeleverd. Het is te gek voor woorden dat een ambtelijke en politieke vergunningprocedure pas kan worden ingezet als het laatste schroefje is aangedraaid. Als er echte wil en durf zou zijn dan moet er iets gevonden kunnen worden om dat vergunningenproces al in 2023 af te ronden met een voorwaarde voor de vergunning het laatste schroefje. Wat men nu wil is niks anders als laten zien hoe belangrijk ambtenaren wel niet zijn.
Zoals u heeft kunnen lezen heeft de brand in de loods helaas vertraging opgeleverd. En er moet de komende maanden nog meer gebeuren om uiteindelijk veilig door de tunnel en de verdiepte ligging te kunnen rijden. Dat gaat onder meer om de laatste loodjes bij het afbouwen, technische inspecties, allerhande testen en de voorbereiding en opleiding van de nood- en hulpdiensten en de verkeerscentrale. Er is overigens bij de bouw al vroeg in het proces een samenwerkingsatelier met alle betrokken partijen (gemeenten, veiligheidsbeambte, veiligheidsregio, tunnelbeheerder, aannemer en provincie) opgericht, zodat de openstellingsvergunning op tijd kan worden afgegeven. Binnenkort vertellen we op de site meer over de stappen naar de openstelling van de tunnel. U bent natuurlijk ook van harte welkom in ons informatiecentrum, daar kunnen we nog beter laten zien en toelichten hoe we aan het werk zijn. Als u een mailtje stuurt naar informatiecentrum@rijnlandroute.nl, maken wij graag een afspraak met u.