We zijn al een tijdje druk bezig met het uitvoerig testen van alle technische installaties voor de N434. Deze systemen zorgen ervoor dat de tunnel en verdiepte ligging veilig zijn, zoals brandmeldsystemen, ventilatoren, slagbomen en camera’s. Sommige testen kunnen in de directe omgeving hoorbaar en zichtbaar zijn.
Hoorbare test
Op vrijdag 10 november testen we van 09.00 tot 14.00 uur het openen en sluiten van de calamiteitendoorsteken (CADO). Hierbij zal kort een akoestisch signaal te horen zijn.
Wat is een CADO?
Als je vaak op de snelweg rijdt, ben je waarschijnlijk al eens een bordje met ‘CADO’ erop tegengekomen. Op de N434 hebben we 3 van deze CADO’s geïnstalleerd. Een CADO staat voor Calamiteitendoorsteek. Het is een speciale constructie waarmee een deel van de vangrail in het midden van de weg omhoog kan worden gebracht. Zo kunnen hulpverleningsvoertuigen de rijbaan van de andere rijrichting bereiken, zodat ze sneller bij een ongeval kunnen komen. Het omhoog brengen van de CADO wordt op afstand geregeld vanuit verkeerscentrale Rhoon.
Wil je weten hoe het openen van een CADO klinkt? Bekijk dan het filmpje hieronder!
..
Leuk filmpje van de Cado.
Leuk filmpje van de Cado
Wat gebeurt er als de andere rijbaan door het verkeer geblokkeerd is?
Er zijn allerlei scenario’s denkbaar waarin dit kan voorkomen, die ook nog worden geoefend. Dat kan digitaal en dat gaan we in de komende maanden ook nog in het echt doen. De hulpdiensten kunnen in ieder geval van twee kanten aanrijden, de oostkant en de westkant. Bij het hulpdienstpaneel voor de tunnel kunnen de hulpdiensten zien hoe de situatie in de tunnel is. Ze kunnen daar contact krijgen met de verkeersleiding. Die zien via de camera’s wat op de rijbanen aan de hand is. Als er 1 rijbaan is geblokkeerd kunnen de hulpdiensten via de Cado op de andere rijbaan komen. In de tunnel zelf kan je via de dwarsverbindingen van de ene naar de andere tunnel komen. In de laatste aflevering van Omroep West is daar ook meer over te zien.
Heel goed dat alles getest wordt.
Willen jullie dan ook gelijk testen wat er van de geproduceerde decibellen nog meetbaar is bij de voorgevels van de huizen aan de rand van de stevenshof?
Veel bewoners maken zich zorgen over het geluid dat het verkeer in de bak zal produceren. Nu al is het geluid van de testen tot in het winkelcentrum goed te horen. Bewoners aan de rand kunnen gesprekken in de bak bijna verstaan. Om problemen voor te zijn, zouden testen die meten of geluidsnormen overschreden worden of niet wel heel handig zijn.
Met vriendelijke groet,
H.M.M. oltheten