Een goed voorbeeld van innovatieve oplossingen in de infrastructuur is toegepast in de RijnlandRoute. In opdracht van de provincie Zuid-Holland heeft Comol5 een unieke verkeersoplossing toegepast om de aansluiting Leiden-West bereikbaar te houden tijdens de werkzaamheden aan de RijnlandRoute: een gevlochten diamantaansluiting, officieel ‘Diverging Diamond Interchange’ genaamd (DDI).
Angelo van Turenhout van Comol5: “Op dit tijdelijke kruispunt sorteert het verkeer eerder links voor en rijdt hierdoor over een korte lengte aan de linkerkant van de weg. Er blijven 2 x 2 rijbanen voor gemotoriseerd verkeer. Deze tijdelijke situatie duurt tot eind 2021.”
Een tijdelijke maatregel die voortreffelijk zijn werk doet
Het voordeel van de DDI is ook dat er met minder asfalt een betere doorstroming bewerkstelligd kon worden. Minder ruimte met een maximaal effect. In Nederland is dit de eerste keer dat een DDI is toegepast. Het toepassen van de DDI als tijdelijke oplossing is een goede gelegenheid om ervaring met deze kruispuntvorm op te doen. Van Turenhout: “Het is makkelijk voor de provincie als wegbeheerder om de werking te beoordelen. De definitieve situatie wordt aangelegd conform het tracébesluit, maar je leert samen over het functioneren van de DDI en dat geeft de handvatten om dit concept eventueel ook elders toe te passen. Bovendien past het ook heel goed in een streven naar duurzaamheid.”
Even wennen
Uiteraard was het behoorlijk wennen voor de weggebruikers, maar tot ieders verrassing zijn er amper klachten binnengekomen. De eerste kruispunten – met daarbij het wisselen van rijbaan – zijn geregeld door verkeerslichten. Voor die verkeerslichten moet je nu al goed voorsorteren. Een situatie waar automobilisten aan moesten wennen, was bijvoorbeeld het rechtsaf slaan richting Den Haag, als je uit Katwijk komt. Verkeer moet nu rechts afslaan, terwijl dat voorheen altijd linksaf was. De uitdaging werd nog complexer door de parallelle rijbanen vanuit Leiden en het feit dat aan de Westkant een ander kruispunt dicht op de DDI zit.
Goede communicatie is het halve werk
In de eerste weken van de openstelling is er veel evaluatie geweest met de politie, de wegbeheerder en de aannemer. “Door al voor de openstelling goed te communiceren en te overleggen, zijn vooraf al veel problemen opgelost. Arriva had zelfs al simulatiefilmpjes verspreid onder de buschauffeurs, zodat ze goed beslagen ten ijs zouden komen”, zegt Van Turenhout. “De DDI hebben vooraf virtueel nagebouwd en getest met alle belanghebbenden. De belijning, de borden, de verkeerslichten, het weggedrag van het voertuig. Werkelijk alles werd meegenomen in de simulatie. Dat leverde ons goede inzichten op aan de hand waarvan we de nodige aanpassingen hebben kunnen doen.”
Zelf situatiefilmpjes van de DDI bekijken? Op de pagina Diamantaansluiting staan een aantal video’s met routes door de gevlochten diamantaansluiting Leiden-West.
“Je keert hier op de weg. Mag dat?”
De angst voor fouten door weggebruikers bleek ongegrond. “Wel hebben we een aantal keerbewegingen gezien, met name aan de Leidse kant”, zegt Van Turenhout. Inmiddels liggen er officiële evaluatierapporten, die een periode van 3 maanden na de openstelling beslaan. Van Turenhout: “Bij de aanpassingen die we hebben gedaan aan de DDI zijn ook deze evaluaties meegenomen. Zo hebben we de VRI kunnen optimaliseren, op basis van veranderende cijfers. Ook hebben we hebben ervoor gezorgd dat de DDI vanaf de dag van openstelling al volledig aanwezig was in de grote navigatie applicaties. Google Maps, Waze, TomTom en Apple Maps zijn volledig up to date. Dat maakt het nog gemakkelijker om comfortabel gebruik te maken van de DDI.”
DDI in actie
In de vierde aflevering van de RijnlandRoute op Omroep West, neemt programmamaker Johan Overdevest je mee naar de gevlochten diamantaansluiting. Bekijk het interview met Angelo van Turenhout vanaf 1.58 min.
Bron: GWW artikel — Jan Mol
Waarom de DDI permanent maken?
De aannemer heeft na aanbesteding deze oplossing bedacht voor een tijdelijke situatie om het verkeer tijdens de werkzaamheden zo goed mogelijk te laten doorstromen. In de eindsituatie bij de aansluiting Leiden-West komen er aparte op- en afritten naar en van de A44 in de verschillende richtingen. Hierdoor worden verkeersstromen zoveel mogelijk gescheiden en kan het verkeer beter doorstromen, dankzij vrije rechtsaf bewegingen hoeft verkeer elkaar minder te kruisen.
U schrijft vol lof over uw Diamant. Ik denk daar toch wat genuanceerder over. Al meerder malen heb ik bestuurders voor mij in verwarring zien raken en zelfs een noodstop zien maken.
Zelf ben ik door eigen ingrijpen recentelijk aan de dood ontsnapt. Ik kwam uit de richting Den Haag van de A44 en wilde naar de Ehrenfestweg, biocience center Leiden. Onderaan de afrit van de A44 moet je daarbij op je eigen baan blijven. Echter links naast mij doemde een enorme vrachtwagen op die van de N206 kwam. Blijkbaar had hij mij over het hoofd gezien, of was hij van mening dat hij groen licht had, hetgeen ook zo is daar. Hij ramde gewoon mijn rijbaan op. Alleen door zo veel mogelijk naar rechts te sturen en vol in de remmen te gaan heb ik weten te voorkomen dat wij in ons kleine C1-tje verpletterd werden…
Gelukkig is het net goed gegaan. We hebben de tijdelijke situatie geëvalueerd en de ervaringen zijn over het algemeen positief. Neemt niet weg dat er geen onduidelijke situaties kunnen ontstaan, zeker voor weggebruikers die voor het eerst deze nieuwe situatie ervaren.