Hoe ziet het graafwiel eruit na ruim een kilometer boren door veen, klei, zand en grind? Moeten de beitels worden vervangen of kunnen ze nog een tijdje mee? En zou er nog een spoor te vinden zijn van de geel/rode verf? Deze week, precies halverwege het boorproces en tevens op het diepste punt van de tunnel, inspecteerden we het graafwiel van de tunnelboormachine. Dat was voor het eerst sinds de start van het boren.
Omdat de druk aan het graaffront op een diepte van 31 meter hoger is dan aan de oppervlakte, moest deze inspectie worden uitgevoerd door professionele duikers. Via een personensluis en een speciaal luikje kon ons team het graaffront bereiken, waar we het bentonietpeil hebben verlaagd zodat er goed zicht is op het graafwiel. Toen konden we alle beitels controleren en opmeten. Gelukkig waren de beitels nauwelijks versleten, dus we kunnen nog even door boren! En zoals je op de foto´s kunt zien, is ook de verf nog zichtbaar
Heel interessant om dit te zien.
Toppie.
Mooie en goede/interessante informatie.
Zie weinig informatie van andere werkzaamheden( A 44 en A 4)
Mogelijk valt dat er buiten,en is de boortunnel het belangrijkst.
Het is een prachtig werk en een goede voor lichting !! Hiervoor mijn dank!
Aangezien er tot op heden nooit iemand op de berichtgeving heeft gereageerd zal ik het spits maar afbijten. Ik vind dit namelijk een zeer intrigerend en indrukwekkend project. Hoe alle techniek, planning en mensenwerk samenkomen is ongelooflijk. Ik denk dat weinig mensen zich de omvang van dit project zullen realiseren als ze straks door de tunnel naar hun werk rijden.
Naar aanleiding van bovenstaand bericht had ik een vraag. Op de laatste foto zie je het graafwiel maar ook de sleuven die door het graafwiel in de grond zijn gemaakt. Uit pure interesse vroeg ik mij af hoe snel het graafwerk eigenlijk draait en ook hoeveel cm grond het graafwerk per rotatie wegschraapt.
Vriendelijke groet, Roelof Soeter
Tot onze grote spijt zijn we erachter gekomen dat een groot deel van de reacties in onze spam terecht is gekomen. Zo ook jouw reactie. Bedankt voor het mooie compliment! Hoe het graafwiel precies werkt kun je het beste bekijken in een video die we hierover hebben gemaakt: http://nln206-kulupenay.savviihq.com/een-tunnel-boren-hoe-doe-je-dat/. De snelheid van de boormachine wisselt. We maken circa 10-15 meter per dag.