Weet je nog hoe de nieuwe Torenvlietbrug is gebouwd en de bestaande Torenvlietbrug werd aangepast? Eerst bouwden we de nieuwe brug, zodat al het verkeer in beide richtingen over de nieuwe brug reed. Daarna konden we de bestaande brug aanpassen en hier een nieuw fietspad in twee richtingen bouwen. De aanpassingen begonnen met de sloop van het oude brugdek, door dit in stukken te snijden. Toen ook de bestaande brug was aangepast, in dezelfde look als de nieuwe Torenvlietbrug, waren deze “tweelingbruggen” klaar voor het verkeer in beide richtingen. In deze timelapse van bijna 3 minuten krijg je een mooi beeld van de bouw van de Torenvlietbrug.
Timelapse Torenvlietbrug: augustus 2021 – april 2023
Feiten nieuwe Torenvlietbrug
- Lengte van het dek: 213,5 meter
- Breedte van het dek: 21,5 meter
- Doorvaarthoogte: 5,6 m (net zo hoog als de bestaande Torenvlietbrug)
- 8 overspanningen met een lengte tussen de 18 en 30 meter
- 11 kokerliggers per overspanning, in totaal 88 liggers
- Liggers wegen 38 tot 58 ton per stuk
- Op de brug zijn drie rijstroken voor het verkeer in de richting Leiden
Feiten bestaande Torenvlietbrug
- Gebouwd in 1990
- De brug heeft zijn naam te danken aan de voormalige hoeve Torenvliet die een stuk verderop aan de Zonneveldslaan in Valkenburg lag
- Lengte van het dek: 213 meter
- Breedte van het dek: 16,8 meter
- De brug is vastgemaakt, omdat er vrijwel geen schepen meer passeerden waarvoor de brug open hoefde.
- Stalen val van 117 ton in zomer van 2022 in delen verwijderd.
- Op de brug zijn twee rijstroken voor het verkeer richting Katwijk en een fietspad dat onderdeel uitmaakt van de doorfietsroute tussen Leiden en Katwijk.
- De randelementen en leuningen van de bestaande Torenvlietbrug zijn vervangen zodat de twee bruggen qua uitstraling op elkaar liggen.
- De kleur van de randelementen en leuningen is RAL 8011 (Nootbruin). Het architectenbureau twijfelde tussen twee bruintinten. Uiteindelijk werd voor nootbruin gekozen, omdat één van de ontwerpers uit Piëmonte in Italië kwam, waar de beste hazelnoten worden verbouwd en de bekendste chocoladepasta vandaan komt.
- Op de plek van het val liggen nu 32 liggers – met een totaalgewicht van 200 ton.
- Er liggen 16 T-liggers met een lengte van bijna 9 meter over de basculekelder (hier bevond zich het vroegere contragewicht van het beweegbare brugdek).
- Er liggen 16 T-liggers met een lengte van ruim 15 meter over de Oude Rijn.
Het gebied onder de bruggen is helemaal opnieuw ingericht en een prettige plek geworden om een hengeltje uit te gooien of te genieten van de voorbijvarende bootjes.
fotografie Vincent Basler en Boskalis Nederland
Er is een prachtig stuk werk verricht door alle mensen die hier aan mee hebben gedacht en gewerkt.
Eind reusultaat, inclusief het park en fietspad ziet er prachtig uit
Mooi beeld weer van het mooie werk!
Ik ben benieuwd of er ook gekozen had kunnen worden voor het behouden van het val van de bestaande brug en die simpelweg gewoon niet meer te openen (wat volgens mij toch al niet gebeurde).
Of houdt de keuze om het te vervangen door vaste betonnen delen verband met dat men een brug die gewoon niet meer geopend wordt altijd zal moeten blijven onderhouden als ‘beweegbare brug’?
Als 70+ -er gaat de versnelde opbouw van de Torenvlietbrug nog veel te snel, kan deze ook op halve snelheid worden afgespeeld ? R. Schild en Dick vanuit de Bernardus (computerdesk)
Komt er ook nog een ‘gedenkteken’ van de Romeinse weg, die de Tjallemaweg gekruist heeft en vanwaar jullie ca 50 palen uit de grond hebben gehaald ?