Weet je nog hoe de nieuwe Torenvlietbrug is gebouwd en de bestaande Torenvlietbrug werd aangepast? Eerst bouwden we de nieuwe brug, zodat al het verkeer in beide richtingen over de nieuwe brug reed. Daarna konden we de bestaande brug aanpassen en hier een nieuw fietspad in twee richtingen bouwen. De aanpassingen begonnen met de sloop van het oude brugdek, door dit in stukken te snijden. Toen ook de bestaande brug was aangepast, in dezelfde look als de nieuwe Torenvlietbrug, waren deze “tweelingbruggen” klaar voor het verkeer in beide richtingen.  In deze timelapse van bijna 3 minuten krijg je een mooi beeld van de bouw van de Torenvlietbrug.

Timelapse Torenvlietbrug: augustus 2021 – april 2023

Feiten nieuwe Torenvlietbrug 
  • Lengte van het dek: 213,5 meter 
  • Breedte van het dek: 21,5 meter 
  • Doorvaarthoogte: 5,6 m (net zo hoog als de bestaande Torenvlietbrug) 
  • 8 overspanningen met een lengte tussen de 18 en 30 meter 
  • 11 kokerliggers per overspanning, in totaal 88 liggers 
  • Liggers wegen 38 tot 58 ton per stuk 
  • Op de brug zijn drie rijstroken voor het verkeer in de richting Leiden 
Feiten bestaande Torenvlietbrug 
  • Gebouwd in 1990 
  • De brug heeft zijn naam te danken aan de voormalige hoeve Torenvliet die een stuk verderop aan de Zonneveldslaan in Valkenburg lag
  • Lengte van het dek: 213 meter 
  • Breedte van het dek: 16,8 meter 
  • De brug is vastgemaakt, omdat er vrijwel geen schepen meer passeerden waarvoor de brug open hoefde.
  • Stalen val van 117 ton in zomer van 2022 in delen verwijderd. 
  • Op de brug zijn twee rijstroken voor het verkeer richting Katwijk en een fietspad dat onderdeel uitmaakt van de doorfietsroute tussen Leiden en Katwijk.
  • De randelementen en leuningen van de bestaande Torenvlietbrug zijn vervangen zodat de twee bruggen qua uitstraling op elkaar liggen. 
  • De kleur van de randelementen en leuningen is RAL 8011 (Nootbruin). Het architectenbureau twijfelde tussen twee bruintinten. Uiteindelijk werd voor nootbruin gekozen, omdat één van de ontwerpers uit Piëmonte in Italië kwam, waar de beste hazelnoten worden verbouwd en de bekendste chocoladepasta vandaan komt. 
  • Op de plek van het val liggen nu 32 liggers – met een totaalgewicht van 200 ton.
    • Er liggen 16 T-liggers met een lengte van bijna 9 meter over de basculekelder (hier bevond zich het vroegere contragewicht van het beweegbare brugdek). 
    • Er liggen 16 T-liggers met een lengte van ruim 15 meter over de Oude Rijn. 

 Het gebied onder de bruggen is helemaal opnieuw ingericht en een prettige plek geworden om een hengeltje uit te gooien of te genieten van de voorbijvarende bootjes. 

 fotografie Vincent Basler en Boskalis Nederland