Boskalis past bij de bouw van de HOV-busbaan, naast viaduct Valkenburg-West, de duurzame betonsoort Geopolymeer toe. Geopolymeerbeton is een circulaire betonsoort met dezelfde eigenschappen als regulier beton. Het milieubelastende cement is vervangen voor een mix van onder andere hoogovenslakken, een restproduct uit de staalindustrie. De grondstoffen zand en grind maken plaats voor secundair toeslagmateriaal, gewonnen uit asfalt.
In 2021 won Boskalis Nederland op het project “De Nieuwe Verbinding N69” de Betonprijs in de categorie Duurzame bouw, mede door de toepassing van Geopolymeerbeton. De toepassing bij het project N206 ir. G. Tjalmaweg is een serieuze uitbreiding van deze toepassing.
Boskalis Nederland heeft het streven om in 2050 volledig circulair te bouwen. Wil je meer informatie over Geoplymeerbeton? Lees het artikel op de website van Boskalis.
Is dat circulaire beton wel genoeg uitgetest? Dat straks niet weer na een ingestort viaduct, alles weer overnieuw moet met 3 x zoveel kosten en dus veel meer dito groene milieuschade?!!!