De bouw van de tunnel en verdiepte weg is zo goed als klaar. Toch duurt het nog tot de tweede helft van 2024 voordat het verkeer veilig over de nieuwe weg kan rijden. We moeten hiervoor nog een aantal belangrijke stappen zetten.
Op dit moment worden de laatste bouwwerkzaamheden afgerond en zijn we ook gestart met het aanbrengen van de verschillende technische installaties.
In april start het testprogramma in de tunnel. Daarnaast is het belangrijk dat de verschillende organisaties, zoals bijvoorbeeld de verkeerscentrale Rhoon, brandweer, politie en ambulance, een goede opleiding krijgen om later de tunnel te kunnen beheren en om te kunnen handelen bij incidenten en calamiteiten. Daar hoort ook trainen en oefenen bij.
Tenslotte is er, voordat de tunnel en verdiepte ligging echt open mag, een openstellingsvergunning nodig. Om deze procedure soepel te laten verlopen overleggen de verschillende betrokken partijen nu al regelmatig met elkaar in het openstellingsatelier.
Deze stappen zijn in onderstaande infographic overzichtelijk bij elkaar gezet. Tot de openstelling zullen we regelmatig de verschillende stappen toelichten op de website.
..
Klik op de afbeelding om deze te vergroten.
..
Jammer dat de autotunnel voorlopig nog niet in gebruik genomen kan worden. Maar hoe staat het met de openstelling van de fietstunnel ?
Er moeten nog een aantal werkzaamheden worden verricht om dit fietspad voor iedereen veilig open te kunnen stellen. Op dit moment is nog niet bekend wanneer dat zal zijn, maar als het zover is, maken we dat bekend via de website en onze social mediakanalen.
Ben nog steeds nieuwschierig naar hoe het opgelost gaat worden,voor gebruikers met een mobiliteits uitdaging om gebruik te kunnen vlucht wegen?
Bij het bouwen van de tunnel hebben we een afweging gemaakt tussen de veiligheid van het verkeer en de mogelijkheid om te vluchten in geval van nood. De dagelijkse verkeersveiligheid heeft prioriteit ten opzichte van het zeer incidenteel voorkomen van het gebruik van de vluchtwegen. Om de veiligheid van het verkeer te waarborgen, hebben we bijvoorbeeld bij de dwarsverbindingen een zogeheten stepbarrier gemaakt. Deze “opstap” is er omdat de onderste rand van de verkeer geleidende stepbarrier ononderbroken moet blijven. Door deze onderste rand wordt bij een aanrijding het voertuig weer teruggeleid de weg op. Hiermee wordt een ernstiger aanrijding voorkomen. Een hogere verkeersveiligheid verkleint dus de kans op calamiteiten.
Het vluchtprincipe in Nederlandse tunnels is gebaseerd op horizontaal vluchten, zodat mensen met een handicap, zoals rolstoelgebruikers, ook kunnen vluchten in geval van nood. In een noodsituatie kunnen zij bijvoorbeeld geen trap op of over barrières stappen. Ze zijn dan afhankelijk van de hulp van omstanders. Daarom oefenen de hulpdiensten ook met het ondersteunen van deze groep in geval van nood. Het is ook goed om te weten dat er in geval van nood een constante radio- en gsm-ontvangst is in de tunnel, zodat je altijd het alarmnummer 112 kunt bellen. Via hen wordt dan contact gelegd met de tunneloperator. Via de telefoons in de hulppostkasten, die op elke 50 meter in de tunnel aanwezig zijn, kan je overigens ook contact leggen met de tunneloperator.
Het ziet er technisch goed en groen uit.
Maar worden er fijnstof gemeenten?
De vele autos die er gaan rijden. en de vele huizen die er gebouw gaan worden, en de fijnstof toe neem door de vele autos. en het vele vlieg verkeer is daar rekening mee gehouden?
Dit zijn mijn vragen.
Bij de planvorming voor de RijnlandRoute zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn openbaar en in te zien via ruimtelijkeplannen.nl. Uit deze onderzoeken blijkt volgens de berekeningen, dat na aanleg van de RijnlandRoute voldaan wordt aan de wettelijke normen voor luchtkwaliteit. Verder is de RijnlandRoute aangemeld bij het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. In dit Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) werken de Rijksoverheid en decentrale overheden samen om te zorgen dat Nederland overal tijdig aan de grenswaarden voor fijnstof en stikstofdioxide zal voldoen. Aan het NSL is ook een monitoringsprogramma verbonden om het bereiken van dit doel te waarborgen. De RijnlandRoute wordt jaarlijks gemonitord. Met het voldoen aan de wettelijke normen voor luchtkwaliteit na aanleg van de RijnlandRoute en het monitoren van de RijnlandRoute door het NSL, is de luchtkwaliteit voldoende geborgd.
Wat een fijne en duidelijke presentatie van informatie! Ik kan niet wachten tot de tunnel wordt geopend in de 2e helft van 2024. Ik verwacht dat ik niet de enige ben die hier veel gebruik van zal maken. Nu maar hopen dat de doorstroom beide richtingen op goed verloopt, wanneer de tunnel in gebruik wordt genomen, ik ben die files wel zat!
Zo te zien is de fietstunnel onder de A44 bij knooppunt Ommedijk klaar. Wat moet er nog gebeuren dat hij nog niet geopend kan worden? Graag zo spoedig mogelijk openen, is een uitkomst voor wandelaars en voor fietsers die bv naar school in Wassenaar gaan.
De fietsonderdoorgang ziet er inderdaad af uit, echter moeten er nog een aantal werkzaamheden worden verricht om het ecoduct en de faunapasssage af te maken en om dit fietspad voor iedereen veilig open te kunnen stellen. We streven de maatregelen voor de bouwvakantie uit te voeren. Daarna zal er met de toekomstige wegbeheerder gemeente Wassenaar het fietspad geïnspecteerd worden en als zij het fietspad goedkeuren zal het worden opengesteld.
De fietstunnel onder de A44 is zo te zien klaar. Wat moet er nog gebeuren voordat die open kan? Dat hoeft toch niet zo lang te wachten? Opening is heel nuttig voor wandelaars uit de Stevenshof en o.a. ook voor scholieren die naar scolen in Wassenaar gaan.
De fietsonderdoorgang ziet er inderdaad af uit, echter moeten er nog een aantal werkzaamheden worden verricht om het ecoduct en de faunapasssage af te maken en om dit fietspad voor iedereen veilig open te kunnen stellen. We streven de maatregelen voor de bouwvakantie uit te voeren. Daarna zal er met de toekomstige wegbeheerder gemeente Wassenaar het fietspad geïnspecteerd worden en als zij het fietspad goedkeuren zal het worden opengesteld.
It is good to see that this big Corbula Tunnel project is in the last phase.
Will there be an opportunity to ride bikes or walk through the tunnel before it opens to traffic?
If so, when will that be.? We are a small group of cyclists living in the area, and do not want to miss the unique experience
With thanks
The opening of the tunnel is scheduled for the second half of 2024. If it is possible we will open the tunnel for public and we will take your idea into account, but it is a bit too early to promise anything.