De passie voor het vak is hem met de paplepel ingegoten. De vader en vele ooms van Ad IJzermans, hoofduitvoerder A4, werkten eveneens in de bouw. Zelf geeft Ad het stokje ook weer door. Zijn zoon Melvin en twee zwagers zitten in het team dat de fly-overs aanlegt van het nieuwe knooppunt Hofvliet. Een mooi deelproject dat nu al een belangrijke blikvanger naast de A4 bij Leiden is.
De twee fly-overs die vanaf 2022 de nieuwe N434 met de A4 verbinden, hebben een gezamenlijke lengte van 526 meter. De constructie rust op 14 steunpunten met 12 overspanningen. Voor het geheel is 10.000 kuub beton nodig, zo ongeveer 900 betonmix-vrachtwagens vol. Meestal wordt bij fly-overs gebruik gemaakt van geprefabriceerde liggers, die elders in een fabriek worden gemaakt. In dit geval gebeurt dat niet, omdat de overspanning te groot is.
“Om die reden bouwen wij de liggers ‘in situ’, dus ter plaatse. Ter voorbereiding hebben wij een grote stalen constructie gebouwd. Dat is in feite een tijdelijk brugdek, waar we het beton van de fly-overs op aanbrengen.”
Levert het werk veel verkeershinder op?
“Er is altijd wel sprake van enige hinder, maar we proberen het tot een minimum te beperken. Zo wordt tijdens het bouwproces de A4 een stukje opgeschoven om veilig en ongehinderd verder te bouwen aan de fly-over. We doen dit vooral ’s nachts en in het weekend. Op die manier hebben relatief weinig weggebruikers er last van.”
Liggen jullie een beetje op schema?
“We lopen op dit moment een aantal weken achter. Maar we hebben nog wat troeven achter de hand om dat in te lopen. Om een voorbeeld te geven: als het dek van de fly-overs er straks op ligt, moet het tijdelijke brugdek er weer onderuit getrokken worden. Het plan is eigenlijk om dat stukje voor stukje te doen. Maar vanuit onze ervaring met andere projecten zijn we met een alternatief op de proppen gekomen, waarbij we de hele bekisting er in één keer onder uitrijden. Dat levert aardig wat tijdwinst op.”
Waar heb je de ervaring opgedaan, om dergelijke oplossingen toe te kunnen passen?
“In veel verschillende projecten. Ik was bijvoorbeeld hoofduitvoerder bij de bouw van de boogbrug tussen IJburg en de A9, langs de A1 bij Diemen. Ook heb ik aan de Tweede Coentunnel gewerkt, als uitvoerder. Guy Vercruyssen, die nu ook hoofduitvoerder is bij de RijnlandRoute, was daarbij mijn hoofduitvoerder.”
Wat vind je leuk aan dit project langs de A4?
“Dat ik er al in een zeer vroeg stadium bij betrokken was. Dan kun je samen met het team de techniek kiezen waarmee je het ontwerp gaat uitvoeren. Bij sommige projecten is de uitvoering al helemaal voorgekauwd. Daar moet je het dan mee doen, terwijl je in dergelijke gevallen wel eens tegen methodes aanloopt die niet blijken te werken. Ik heb zelf 37 jaar praktijkervaring, en weet aardig wat wel en niet mogelijk is.”
Je bent dan zeker al op jonge leeftijd begonnen in dit vak …
“Dat kun je wel zeggen, ja. Rechtstreeks vanuit de schoolbanken op mijn 16e de praktijk in. Eerst als timmerman, toen als voorman en daarna als uitvoerder en uiteindelijk hoofduitvoerder.”
Een mooie carrière, waar je vast hard voor hebt moeten werken.
“Maar het is mijn passie, hè. Ik vind dat gewoon het mooiste wat er is: van niets iets maken. Wat dat betreft word ik bij dit project op mijn wenken bediend, omdat we niet met prefab bouwen. Dus we doen het helemaal zelf, op locatie. En dan ook nog veilig en netjes. Alle materialen en spullen altijd weer goed wegzetten. Daar ben ik best fanatiek in. Ik krijg er een goed gevoel van als alles op de bouwplaats goed georganiseerd is. Maar het verdient zichzelf ook terug. Je verkleint de kans op ongevallen en de mannen kunnen lekker doorwerken. Ze hoeven nergens overheen te klimmen of naar iets te zoeken, want alles is keurig op de juiste plek opgeruimd. Dat draagt eraan bij dat we werk met de juiste kwaliteit opleveren.”
Geef een reactie