Boskalis heeft gisteravond, 10 maanden na het uitrollen van de eerste folie, de laatste folie in de verdiepte ligging van de N206 ir. G. Tjalmaweg aangebracht. Hiermee is de waterdichte folieconstructie klaar; een belangrijke mijlpaal voor de (af)bouw van de weg. In totaal is er 96.000 m2 folie met een dikte van 2 mm gebruikt voor de bouwkuip van bijna 2 km lang en 30 tot 50 meter breed, dat zijn zo’n 15 voetbalvelden. De folieconstructie is een methode die in Nederland op deze schaal nog nooit eerder is toegepast. Aannemer Boskalis mag met recht trots zijn op deze prestatie.
Duurzame folieconstructie
De folieconstructie is de basis voor een grondwaterdichte constructie van de nieuwe Tjalmaweg. Ten opzichte van een klassieke betonnen bak is bij een folieconstructie minder transport van materialen nodig. De bouwmethode zorgt ook voor minder cement, beton en staal; we stoten hiermee significant minder CO2 (koolstofdioxide) uit tijdens de bouw.
Nachtwerk
In compartiment 11, ter hoogte van Duinzicht, is de afgelopen week versneld gewerkt, om het opkomend grondwater te beheersen. Naar verwachting zijn de werkzaamheden met verlengde werkdagen deze week klaar. Daarna schakelen we terug naar de reguliere werkuren van 07:00 – 19:00 uur.
Werken in een treintje
De nieuwe, deels verdiepte, Tjalmaweg wordt in een “treintje” aangelegd, van Leiden naar Katwijk. Boskalis deelt de bouwkuip op in 13 compartimenten; zo kan er efficiënter gewerkt worden en op meerdere plekken tegelijkertijd. Voor alle stappen in het bouwen van de verdiepte ligging, bekijk de animatie op ons YouTube-kanaal.
Vervolg
Nu de folie dicht is, is het werk aan de verdiepte ligging nog niet klaar. Volgens de huidige planning wordt hier nog tot in het voorjaar gewerkt. Denk hierbij o.a. aan het aanbrengen van de funderingslaag voor het asfalt, de gewapende grondconstructie (de wanden van de weg), de lamellenwand en het asfalteren van de nieuwe Tjalmaweg.
Geef een reactie