Sinds de ingebruikname van de nieuwe provinciale weg, de N434 (met Corbulotunnel) rijdt het verkeer op de N206 Europaweg, het Lammenschansplein en op de Churchilllaan in Leiden beter door. Wij krijgen daarom regelmatig de vraag waarom het nog nodig is om de Europaweg en het Lammenschansplein aan te passen. In dit artikel lees je hier meer over.
Vervangen Lammebrug en Trekvlietbrug
De huidige Lammebrug is sinds 11 april 1960 in gebruik, dit betekent dat het verkeer hier al ruim 64 jaar overheen rijdt en onderdoor vaart. De Trekvlietbrug is 10 jaar ouder, deze is sinds 1950 in gebruik. Beide bruggen zijn aan het einde van hun levensduur en moeten vervangen worden.
Gebiedsontwikkelingen gemeente Leiden
Er vinden verschillende gebiedsontwikkelingen plaats rond het Lammenschansplein. Achter het Lammenschansplein wordt er gebouwd aan de Lammenschansdriehoek. Dit is het gebied tussen de Lammenschansweg, de Kanaalweg en de spoorlijn Leiden – Utrecht. De gemeente Leiden verandert dit kantorengebied in een nieuwe stadswijk waar mensen in de toekomst kunnen wonen, werken, studeren en recreëren.
En er komt een nieuw (klein) bedrijventerrein, de Vlietzone. Dit is het gebied tussen het nieuwe binnenzwembad en ijshal De Vliet en de rioolwaterzuivering aan de Voorschoterweg. Op dit nieuwe bedrijventerrein komt onder andere de nieuwe Stadswerf (Gemeentewerf).
Verbeteren verkeersdoorstroming
De Europaweg en het Lammenschansplein zijn belangrijke toegangswegen naar Leiden en Voorschoten. Door de gebiedsontwikkelingen verwachten wij dat de verkeersdrukte na de werkzaamheden niet zal afnemen maar dat het verkeer wel kan doorrijden zodat het gebied ook in de toekomst goed bereikbaar blijft.
RijnlandRoute
De RijnlandRoute is het grootste infrastructuurproject van de provincie Zuid-Holland. Het is een nieuwe wegverbinding tussen Katwijk, via de A44, en de A4 bij Leiden. Met deze nieuwe route bouwen we aan de economische versterking van de regio en investeren we in de bereikbaarheid en leefbaarheid van het gebied. De weg lost huidige knelpunten op en garandeert de doorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk.
N206 Europaweg laatste projectdeel
De werkzaamheden aan de N206 Europaweg en het Lammenschansplein zijn de laatste van het project RijnlandRoute. Inmiddels maakt het verkeer al gebruik van de andere twee delen van de RijnlandRoute, de nieuwe provinciale weg tussen de A4 en de A44, de N434 (met Corbulotunnel onder Voorschoten) en de N206 ir. G. Tjalmaweg in Katwijk.
Informatie werkzaamheden en planning N206 Europaweg
Aannemer Boskalis voert de werkzaamheden aan de Europaweg uit. Boskalis heeft het werk aan de N206 Europaweg grofweg opgedeeld in drie fases, lees meer over deze aanpak op de pagina planning van onze website. Op de pagina contact kun je lezen hoe je op de hoogte kunt blijven over de werkzaamheden van Boskalis.
De zeewegbrug in Katwijk is in 1947 gebouwd. Is veel te laag. Heeft een voorsorteervak waar één auto op past. Enorm verouderd.Waarom meet de provincie met twee maten?
Is gedeputeerde er voor ons allemaal?
Het stuk duinvallei/ Peking in katwijk had meegenomen moeten worden ipv de Europaweg. Nu loopt een project van meer dan één miljard vast in ons dorp. De Rijnlandroute is niet af. Gelukkig is de politiek betrouwbaar? en komt er een onderzoek naar Rijnlandroute fase twee.
Als ik naar de nieuwe ontsluiting weg kijk hoe klein de op er vlakte is, kan het ook dat je de weg omhoog brengt.
In het buitenland gebeurd dat ook.
Ik bedoel een viaduct, dan hoeven niet zo veel bomen weg, en misschien ook goed koper.
Het is mosterd na de maaltijd, maar in het verleden had je een jagers pad, en daar werd de bood met een touw in beweging gebracht.
Dat is nu volgebouw, het fietspad is er nog naar LIEDSCHANDAM en dat is een goede zaak.
Kan ik ook een anderen vraag stellen, is er ooit een visie op infrastructuur rond LEIDEN?
Groet,
Peter van der nol
.
Wil je meer weten over de wegen in de provincie Zuid-Holland? Kijk dan op de website van de provincie: wegverkeer of verkeer en vervoer. Hier vind je ook informatie over de Omgevingsvisie en het Omgevingsprogramma.
De N206 is een voorbeeld van een provinciale weg die door Leiden loopt. Wil je meer weten over het wegennet in Leiden? Bezoek dan de website van de gemeente, bijvoorbeeld over de plannen voor een autoluwe binnenstad. Deze plannen maken deel uit van de Mobiliteitsnota Leiden Duurzaam Veilig 2020-2030. Hierin staan de doelen en visie op verkeer en vervoer in Leiden. De mobiliteitsnota vind je op: leiden.parlaeus.nl.
Naast de gemeente en provincie is er ook het samenwerkingsverband Holland Rijnland. Dit is een groep van gemeenten die samenwerken op verschillende gebieden, zoals mobiliteit. Meer hierover lees je op de website van Holland Rijnland of specifiek over Holland Rijnland mobiliteit.