Al een tijdje zijn we bezig met het aanbrengen van de vrieslansen in de wand van de tunnelbuis. Dit moet eerst gebeuren voordat we de grond tussen de twee tunnels gaan bevriezen. En als de grond dan bevroren is kunnen we starten met de bouw van de dwarsverbindingen. Voor de 8 dwarsverbindingen die met deze techniek worden gebouwd is dat in totaal 2,5 km aan vrieslansen. Maar hoe ver zijn we nu eigenlijk? En hoe ziet het er nu uit in de tunnel?

We hebben van onze collega’s een aantal foto’s gekregen en hebben alles op een rijtje gezet, van wat er tot nu toe is gedaan:

Voordat de tunnel werd aangevuld met zand, zijn de vrieslansen onder het wegdekniveau aangebracht en zijn er stalen frames aangebracht. Op deze plekken worden de dwarsverbindingen gemaakt.

Nadat de tunnel was aangevuld met zand konden we van start met de vrieslansen boven het wegdekniveau. Op deze foto zie je dat er in de bovenste helft de zogenaamde ‘preventers’ zijn ingebracht. Die zorgen ervoor dat het grondwater niet de tunnel in kan stromen als de vrieslans straks door de wand wordt geboord. In het onderste deel zie je al de daadwerkelijke vrieslansen zitten.

Op deze foto zie je hoe de vrieslansen boven het wegdek worden aangebracht. De vrieslansen onder het wegdek zijn al veel eerder aangebracht, voordat het wegdek er lag.

Ook aan de bovenzijde zitten de vrieslansen er nu in.

Er wordt isolatie aangebracht: anders gaat de kou verloren tussen de twee tunnels.

De isolatie bestaat uit piepschuim blokken. Daaroverheen gaat nog zwart doek.

Op dit moment zijn we bezig met het aansluiten van de vrieslansen.

Fotografen: Aaron Chow, Joost Vervoort en Comol5