De achterste drie volgwagens van de tunnelboormachine zijn achteruit de tunnel uitgereden en staan netjes geparkeerd op het bouwterrein nabij de A4. Vanwege de omvang en het gewicht, variërend van 120 tot 250 ton per volgwagen, was het nog best een uitdaging om de wagens door de tunnel en langs de wanden van de toerit door te manoeuvreren. Eenmaal uit de tunnel werden de volgwagens overgezet op een SPMT, een ‘self-propelled modular transporter’. Een SPMT is een relatief klein voertuig, dat wordt ingezet om de zwaarste lasten te verplaatsen.

We kunnen nu beginnen met het ontmantelen van de volgwagens. Waardevolle onderdelen gaan terug naar de fabriek van de bouwer van de tunnelboormachine, Herrenknecht in Duitsland. Het overige materiaal gaat naar een recyclebedrijf.

Het boorschild en de voorste volgwagen worden ontmanteld bij de bouwput van de ontvangstschacht, bij de Stevenshof. Op dit moment treffen we daarvoor de voorbereidingen, rond eind deze maand/ begin volgende maand starten we met de werkzaamheden. De directe omgeving ontvangt hierover eind deze week een informatiebrief.