In september 2020 heeft Gaia de laatste meters geboord en daarmee heeft de tunnelboormachine haar taak volbracht, maar het werk is nog lang niet af! We zijn inmiddels gestart met het afbouwen van de tunnel en er wordt gewerkt aan de op- en afritten. Dat neemt nog ruim een jaar in beslag. Daarna volgt de openstelling en kan het verkeer, als alles volgens plan verloopt, vanaf medio 2023 van de nieuwe N434 gebruik maken.
Op deze pagina plaatsen we regelmatig feiten en weetjes, updates, nieuwsberichten en foto’s en video’s. Houd deze pagina dus goed in de gaten!
Feiten en weetjes over de Corbulotunnel
Hieronder de meest gestelde vragen over wat er nu met de Corbulotunnel gaat gebeuren nu zij het licht heeft gezien.
Dat is mede afhankelijk geweest van de specialismen die we nodig hadden voor bepaalde werkzaamheden. Met name het boren van de tunnel is heel specialistisch werk waarvoor de mensen van over de hele wereld kwamen. Verder werken er veel Poolse en Portugese werknemers in de bouw in Nederland. In totaal hebben meer dan dertig nationaliteiten meegewerkt aan de bouw van de tunnel.
Deze betonnen segmenten zijn om alle technische voorzieningen in te plaatsen, zoals de bekabeling voor de verkeerslichten, verlichting, camera’s, noodtelefoons, brandmeldsysteem, internet en luchtverversing. Door de systemen onder de weg te plaatsen in de kabelkokers, kun je er altijd bij voor onderhoud en bij storing zonder dat het verkeer moet worden stilgelegd. In totaal hebben we in de eerste tunnelbuis ruim 1100 kabelkokerelementen geplaatst. In totaal komen er dus in totaal circa 2200 te liggen, in beide buizen samen.
Nadat de aanbesteding rond was (aannemer Comol5) hebben circa 130 mensen een jaar lang gewerkt aan het ontwerpen van de tunnel. Er is naar heel veel aspecten gekeken, zoals de bodemgesteldheid, eventueel nog aanwezige explosieven uit de oorlog, bodemverontreiniging onder de Zilverfabriek etc.
We gebruiken hiervoor de informatie uit de strategische verkeers- en vervoersmodellen (Nederlands Regionaal Model, NRM) van Rijkswaterstaat. Daarin wordt uitgegaan van een capaciteit van 4.600 auto’s, bussen, vrachtwagens en motors per uur. Dat geldt voor beide tunnelbuizen.
Als we kijken naar het verwachte gebruik door alle motorvoertuigen, (de intensiteit) dan komen we op bijna 9 miljoen motorvoertuigen per jaar, per buis. Dat is ongeveer ¼ van de capaciteit (circa 40 miljoen).
De naam van de tunnel is september 2020 onthuld. De naam Corbulo is afkomstig van een Romeinse veldheer met deze naam.
De binnenste diameter van de tunnelbuis is iets minder dan 10 meter (9,79 meter).
Op dit moment zijn we druk bezig met het afbouwen van de tunnel, dit is nog best een proces. Naar verwachting kun je medio 2023 door de Corbulotunnel rijden.
Er zijn twee tunnelbuizen, voor iedere rijrichting één. Elke tunnelbuis is 2250 meter lang en heeft twee rijbanen. Je mag er 80 km/uur rijden.
De hoeveelheid grond die is afgevoerd voor het aanleggen van de tunnel is ongeveer 450.000 m³. Om een beeld te geven: in een vrachtwagen kan ongeveer 50 m³. Dus het gaat dan om 9000 vrachtwagens.
Waar ligt de Corbulotunnel?

Nieuw knooppunt Ommedijk
(afrit Leiden-Zuid wijzigt)
Verdiepte ligging
van 5,4 meter onder NAP
Ontvangstschacht
De tweede tunnelbuis voor de RijnlandRoute is klaar! Na 3,5 maand boren onder de grond zag tunnelboormachine Gaia op 1 september het daglicht weer. Lees het nieuwsbericht
Passage voor fietsers en fauna
Aquaduct voor Veenwatering
Dobbewatering
Spoorlijn Leiden — Den Haag
en de hoogspanningsmast
Tijdens het boren van de eerste tunnelbuis zijn we deze succesvol gepasseerd > Meer informatie
Zwembad ’t Wedde
Zilverfabriek
Tijdens het boren van de eerste en tweede tunnelbuis zijn we deze succesvol gepasseerd > Meer informatie
Buitenplaats Berbice
Gaia bevindt zich diep onder Buitenplaats Berbice in Voorschoten. Tijd voor een bezoek aan bestuurslid en eigenaar Stan Dessens. Lees het artikel
Leidseweg
Rijn-Schiekanaal
We zijn het Rijn-Schiekanaal voor de tweede keer succesvol gepasseerd! We hebben onder het huis van de beschermvrouwe geboord. Lees het verhaal
Startschacht
Net voordat de afbouw van de tunnel van start ging, vlogen we nog 1 keer de tunnel door. Bekijk de video
Nieuw knooppunt Hofvliet
De bouw van het eerste deel van de fly-overs van knooppunt Hofvliet is ver gevorderd. Bekijk de foto’s