Binnenkort verandert de verkeerssituatie bij aansluiting Leiden-West. Om de doorstroming van het verkeer op de N206 tijdens de werkzaamheden aan de RijnlandRoute te bevorderen, maken we hier een zogeheten ‘gevlochten diamantaansluiting’. Dat is een verkeersoplossing die in de Verenigde Staten al vaker wordt toegepast, maar nieuw is in Nederland.
Vanaf 27 mei sorteert het verkeer gedurende 2,5 jaar eerder links voor op de aansluiting Leiden-West. Hierdoor rijdt het verkeer over een korte lengte aan de linkerkant van de weg. Door verkeerslichten, belijning, verkeersborden, barriers en zichtschermen tussen de rijstroken wordt het verkeer in goede banen geleid. Het verkeer hoeft minder vaak te kruisen. Het gevolg is dat het verkeer tijdens de werkzaamheden aan de RijnlandRoute veilig en goed blijft doorstromen. De A44 blijft open tijdens de werkzaamheden.
Veilig, overzichtelijk en duidelijk
De toepassing van deze verkeersoplossing in Leiden-West is vooraf door een panel van verkeersexperts en weggebruikers getest op veiligheid, overzichtelijkheid en duidelijkheid. Bekijk deze simulatie om vier routes van de gevlochten diamantaansluiting te verkennen.
Ombouw naar tijdelijke situatie
Om de huidige aansluiting naar de tijdelijke situatie om te bouwen, vinden er in de nachten voorafgaand aan de ombouw voorbereidende werkzaamheden plaats. Daarvoor is het aantal rijstroken per richting beperkt in de nachtelijke uren. In het weekend van 25 mei wordt het kruispunt omgebouwd naar de gevlochten diamantaansluiting. Vanaf 27 mei is de nieuwe verkeerssituatie in gebruik. Meer informatie over de planning van deze ombouw is begin mei bekend.
Net als nu zijn er in de tijdelijke situatie ook 2 x 2 rijstroken beschikbaar voor gemotoriseerd verkeer. Voor fietsers en voetgangers zijn er aparte paden. Zij worden al sinds medio maart met borden omgeleid.
Definitieve inrichting aansluiting Leiden-West
Op de aansluiting Leiden-West staat het verkeer nu regelmatig vast. Daarom wordt deze, als onderdeel van de RijnlandRoute, opnieuw ingericht. In de definitieve situatie, vanaf 2022, komen er aparte op- en afritten naar en van de A44 in de verschillende richtingen. Hierdoor worden verkeersstromen zoveel mogelijk gescheiden en kan het verkeer beter doorstromen, dankzij vrije rechtsaf bewegingen hoeft verkeer elkaar minder te kruisen. Voor fietsers komt er een fietstunnel door Leiden-West. Daardoor kunnen fietsers hier in de toekomst ook veiliger en sneller doorrijden.
Geef een reactie