De tweede tunnelbuis voor de RijnlandRoute is klaar! Vandaag zag tunnelboormachine Gaia na 3,5 maand boren onder de grond weer het daglicht, maar liefst een maand eerder dan gepland. De tunnelboormachine legde een traject af van 2.250 meter, vanaf het startpunt bij de A4 tot aan het eindpunt bij de Leidse wijk Stevenshof (A44).

24/7 aan het werk

In dertien maanden bouwde het boorteam van Comol5 twee tunnelbuizen van meer dan 2 kilometer lang. Ruim 2.000 ringen werden gebouwd, bestaande uit 15.000 betonnen segmenten van 9.000 kilo per stuk. Zestig mannen uit meer dan twintig landen bouwden ondergronds aan de tunnel van de RijnlandRoute. De teams wisselden elkaar af in ploegendiensten en hielden tunnelboormachine Gaia 24 uur per dag draaiende, 7 dagen per week. Alleen tijdens de kerstdagen was er een korte break, maar zelfs dan waren er mensen aan boord om de druk ondergronds in de gaten te houden.

Thomas Schubert, projectmanager Boortunnel bij Comol5: “We hebben de tunnel gebouwd in een uitdagende omgeving. Een topprestatie van het hele team ondanks alle uitdagingen met Covid-19. De aanleg van een tunnel is echt teamwerk, ik wil mijn dank uitspreken aan alle collega’s die hieraan bijgedragen hebben!

Mijlpaal

Gedeputeerde Floor Vermeulen, provincie Zuid-Holland: “We zijn trots op deze prestatie van de bouwers die onder de grond hebben gewerkt. Geweldig om te zien hoe goed ze op elkaar zijn ingespeeld en dat het boren van de tunnelbuizen zo voorspoedig is verlopen. Dat Gaia nu klaar is met boren is een belangrijke mijlpaal in het realiseren van de RijnlandRoute die bij moet dragen aan een betere doorstroming van het verkeer in de regio.

Boren onder bijzondere objecten

De boortunnel ligt in een tracé met een aantal bijzondere panden en objecten, zoals het Rijn-Schiekanaal (de Vliet), de monumentale Zilverfabriek en landgoed Berbice, de TenneT hoogspanningsmasten en de spoorlijn Amsterdam – Rotterdam. Vlak voor aankomst is de bouwkuip op het eindpunt onder water gezet, om tegendruk te bieden tegen het grondwater buiten de bouwkuip. In de afgelopen dagen hebben we het water stapsgewijs laten zakken. Het gigantische graafwiel met een diameter van 11 meter en de volgwagens van 100 meter lang worden in de komende weken gedemonteerd en over de weg afgevoerd.

Afbouwen

De twee tunnelbuizen zijn nu geboord maar voordat het eerste verkeer door de tunnel kan rijden moet er nog veel gebeuren. In mei startten wij al met de afbouw van de eerste tunnelbuis. Zodra Gaia gedemonteerd is begint ook de afbouw van de tweede tunnelbuis. Deze werkzaamheden bestaan onder andere uit het bouwen van dwarsverbindingen tussen de twee tunnelbuizen. Dwarsverbindingen zijn ruimtes waar straks in geval van een calamiteit de weggebruiker kan vluchten naar de andere, veilige tunnelbuis. We plaatsen kabelkokerelementen, waar de kabels & leidingen komen voor de tunneltechnische installaties. Daarna vullen we de naastgelegen ruimte aan met grond en kan er worden geasfalteerd. Tenslotte plaatsen we de tunneltechnische installaties die bestaan uit maar liefst 54 systemen, zoals de brandmeldinstallatie, het camerasysteem en de noodtelefoons.