Een primeur in de tunnelwereld: maar liefst drie jaar voor openstelling zijn de tunneltechnische installaties van de RijnlandRoute aangesloten op de verkeerscentrale in Rhoon. Vandaag werd de verbinding gemaakt tussen de installaties op de testlocatie in Eindhoven en de verkeerscentrale van waaruit de RijnlandRoute straks daadwerkelijk wordt aangestuurd. Dit betekent dat bouwcombinatie Comol5, samen met Rijkswaterstaat, de leveranciers en de provincie Zuid-Holland, alle installaties vooraf uitvoerig kan testen. Hierdoor kan de tunnel in de RijnlandRoute na afronding van de bouw sneller in gebruik worden genomen.
Op de testlocatie van Comol5 zijn in 24 modules 54 deelinstallaties volledig opgebouwd en met elkaar verbonden. Het gaat om bijvoorbeeld de verlichting, camera’s, noodtelefoons en het brandmeldsysteem. Door deze installaties van tevoren modulair op te bouwen, kunnen kinderziektes al op de testlocatie eruit worden gehaald en dat scheelt later veel tijd. Als het civiele werk voor de tunnel straks klaar is, worden de modules geplaatst in de dienstgebouwen van de tunnel en hoeft alleen de bekabeling nog te worden aangesloten. De testwerkzaamheden in de tunnel worden daarmee aanzienlijk beperkt tot voornamelijk fysieke testen, die ook daadwerkelijk pas in de tunnel kunnen plaatsvinden.
Geef een reactie