Bekijk de video van de bouw van het nieuwe viaduct & het eerste deel van de fietstunnel bij aansluiting Leiden-West. Ruim 740 funderingspalen zijn aangebracht, 325 damwandplanken ingetrild, 11.000 kuub grond ontgraven, 5.000 kuub beton gestort, 68 prefab betonnen liggers gelegd van variërend van 60 tot 75 ton en een lengte van 27 tot 34 meter: bekijk 2 jaar bouwen in 1 minuut!

Fasering

Op de A44 hebben we eerst de westkant van de viaducten nieuw gebouwd, en daarna de oostkant. Op de timelapse is te zien hoe we de eerst aan de westkant aan de slag gaan voor de fietstunnel: ontgraven, stempelramen aanbrengen, verder ontgraven en paalkoppen vrij maken, koppen snellen, wapening vlechten, vloer storten. Daarna voor fietstunnel/viaduct de bekisting aanbrengen voor de vide/landhoofden en middenpijler, vervolgens beton storten, damwanden verwijderen, zand aanvullen, liggers leggen, asfalteren, belijnen. Toen de westkant klaar was, brachten we het verkeer naar die zijde waarna we de oude oostkant konden slopen en vervolgens opnieuw opbouwen.

De timelapse stopt net voor het asfalteren. Dat gebeurt in de komende weken, 17 juli nemen we de rijbaan richting Amsterdam in gebruik. De maand erop voltooien we de werkzaamheden op de rijbaan richting Den Haag. In september bouwen we de definitieve situatie op de aansluiting Leiden-West, de divergerende diamantaansluiting komt dan te vervallen. Daarna bouwen nog door aan de fietstunnel, tot en met zomer 2022.