Sinds vanmorgen rijdt het verkeer op de N206 ir. G. Tjalmaweg in beide richtingen over de nieuwe Torenvlietbrug. Het afgelopen weekend verwijderde aannemer Boskalis o.a. het beweegbare deel (val) van de oude Torenvlietbrug. Bij de aansluiting Leiden-West asfalteerde aannemer Comol5 o.a. de fietstunnel en plaatste de definitieve bewegwijzering. De werkzaamheden op en nabij de Torenvlietbrug vonden plaats op de grens tussen twee projectdelen met elk hun eigen aannemer. Comol5 en Boskalis combineerden hun werk om de hinder voor verkeer en omgeving zoveel mogelijk te beperken.
Timelapse video
In deze timelapse video zie je hoe het stalen val (het beweegbare deel van de brug) van de oude Torenvlietbrug – met een gewicht van 117 ton – in delen wordt gesneden en verwijderd. In de plaats van het val komen betonnen liggers, waarna de brug nog vele jaren als vaste brug door het leven zal gaan. De komende maanden krijgt de brug een metamorfose, zodat beide bruggen dezelfde uitstraling krijgen met dezelfde levensduur.
..
Op de foto’s zie je de werkzaamheden op en bij de Torenvlietbrug en bij aansluiting Leiden-West.
Ik zou erg graag weer met de fiets weer langs de N206 kunnen rijden tot in Leiden, dat is 4 jaar geleden voor het laatst geweest.
Deze onzin duurt veel te lang en kost te veel.
De fietstunnel onder de A44 door, Leiden-West, gaat na de zomer open. Dan is het in ieder geval mogelijk om vanaf dat punt in een rechte lijn langs de Plesmanlaan Leiden in te rijden. Het fietspad langs de N206 gaat volgens huidige planning medio 2023 open.