Ploegentijdrit in tunneltechniek
De afgelopen periode hebben we verschillende mensen geïnterviewd over de tunnel technische installaties. Al deze interviews hebben we gebundeld in een mooi naslagwerk.
Laatste damwanden N434 verwijderd
Het zit erop, op de N434 zijn alle tijdelijke damwanden verwijderd die nodig waren voor de tunneltoeritten en verdiepte ligging.
De ‘moeilijke grond specialist’
De dwarsverbindingen tussen de twee tunnelbuizen van de Corbulotunnel worden uitgegraven door de grond eerst te bevriezen. Hoofduitvoerder en ‘moeilijke grond specialist’ Bouchaib Elomri ziet erop toe dat dit technische hoogstandje goed verloopt.
Sloop bovenkant diepwand & avondwerk verdiepte ligging
Vanaf maandag 23 augustus starten de werkzaamheden voor de sloop van de bovenzijde van de diepwand bij de ingang van de tunnel aan de westkant bij de Stevenshof. In die week zullen we ook een aantal avonden doorwerken, voor het inzagen van de barrier langs de weg.
Trekken laatste damwanden oostelijke tunneltoerit
Bij de oostelijke tunneltoerit zijn we gestart met het verwijderen van de laatste damwanden. Het gaat om de damwanden vlak bij de ingang van de tunnel, ter hoogte van het informatiecentrum.
Neem zelf een kijkje op de bouwplaats met deze 360 tour
Benieuwd hoe de geboorde tunnel er van binnen uitziet? Neem een kijkje op ons bouwterrein met deze 360 beelden. We nemen je mee van de startschacht, door de tunnel naar de ontvangstschacht.
Exclusief kijkje in de Corbulotunnel
Vorig jaar hebben we je al een keer meegenomen naar de Corbulotunnel voor een exclusief kijkje in de tunnel. Nu, een jaar verder, is er veel veranderd. Tijd voor een nieuwe video!
24/7 diep ondergronds bouwen
Maart dit jaar zijn we gestart met het vriezen van de ondergrond tussen de beide tunnelbuizen, begin mei hakten we het eerste beton weg. En inmiddels is het uitgraven van de achtste vluchtdoorgang voltooid. Bij alle doorgangen zijn we nog aan het werk. Onze Comol5 collega’s werken 24 uur per dag, 7 dagen per week. Bekijk de fotoreportage die we vorige week maakten.
Aanvullen tweede tunnelbuis gestart
Vorige week is het aanvullen van de tweede tunnelbuis gestart. Net als in de eerste tunnelbuis is op de kabelkokerelementen een stukje rails aangebracht, zodat een speciale spoorkraan veilig heen en weer kan rijden om het materiaal naar binnen te rijden.
Eerste vluchtdoorgang tunnel uitgegraven
Het bouwen van de dwarsverbindingen gaat gestaag door. Inmiddels zijn de eerste twee dwarsverbindingen uitgegraven en is na het aanbrengen van het spuitbeton het betonnen element van de tweede tunnelbuis verwijderd.
Technische installaties geplaatst in dienstgebouw Corbulotunnel
Deze week heeft Comol5 de eerste tunneltechnische installaties (TTI) geplaatst in het dienstgebouw van de Corbulotunnel in Leiden. Het gaat om 54 verschillende installaties die zorgen voor een veilige tunnel.
Eerste meters vluchtdoorgang tunnel ontgraven
De eerste meters van de vluchtdoorgang tussen de twee tunnelbuizen zijn ontgraven. Bekijk hier hoe het ontgraven in bevroren grond in z’n werk gaat.
Bouw Dienstgebouw Oost in volle gang
De bouw van het dienstgebouw aan de oostzijde van de tunnel is in volle gang.
Kabelkokerelementen kantelen
Op dit moment plaatsen we in de tweede, noordelijke, tunnelbuis de kabelkokerelementen. Daarvoor moet zo'n element wel eerst gekanteld worden.
De opening van de tunnel is een ploegentijdrit
De Corbulotunnel ligt er, de technische installaties worden er vanaf eind april in geplaatst. Nu moeten de betrokken partijen -voor de opening rond medio 2024- de techniek, de organisatie en de vergunningen afronden. Willem van Dongen is voorzitter van de samenwerkingstafel en verantwoordelijk voor de regie op de openstelling van het traject.
Ploegentijdrit in tunneltechniek
De afgelopen periode hebben we verschillende mensen geïnterviewd over de tunnel technische installaties. Al deze interviews hebben we gebundeld in een mooi naslagwerk.
Laatste damwanden N434 verwijderd
Het zit erop, op de N434 zijn alle tijdelijke damwanden verwijderd die nodig waren voor de tunneltoeritten en verdiepte ligging.
De ‘moeilijke grond specialist’
De dwarsverbindingen tussen de twee tunnelbuizen van de Corbulotunnel worden uitgegraven door de grond eerst te bevriezen. Hoofduitvoerder en ‘moeilijke grond specialist’ Bouchaib Elomri ziet erop toe dat dit technische hoogstandje goed verloopt.
Sloop bovenkant diepwand & avondwerk verdiepte ligging
Vanaf maandag 23 augustus starten de werkzaamheden voor de sloop van de bovenzijde van de diepwand bij de ingang van de tunnel aan de westkant bij de Stevenshof. In die week zullen we ook een aantal avonden doorwerken, voor het inzagen van de barrier langs de weg.
Trekken laatste damwanden oostelijke tunneltoerit
Bij de oostelijke tunneltoerit zijn we gestart met het verwijderen van de laatste damwanden. Het gaat om de damwanden vlak bij de ingang van de tunnel, ter hoogte van het informatiecentrum.
Neem zelf een kijkje op de bouwplaats met deze 360 tour
Benieuwd hoe de geboorde tunnel er van binnen uitziet? Neem een kijkje op ons bouwterrein met deze 360 beelden. We nemen je mee van de startschacht, door de tunnel naar de ontvangstschacht.
Exclusief kijkje in de Corbulotunnel
Vorig jaar hebben we je al een keer meegenomen naar de Corbulotunnel voor een exclusief kijkje in de tunnel. Nu, een jaar verder, is er veel veranderd. Tijd voor een nieuwe video!
24/7 diep ondergronds bouwen
Maart dit jaar zijn we gestart met het vriezen van de ondergrond tussen de beide tunnelbuizen, begin mei hakten we het eerste beton weg. En inmiddels is het uitgraven van de achtste vluchtdoorgang voltooid. Bij alle doorgangen zijn we nog aan het werk. Onze Comol5 collega’s werken 24 uur per dag, 7 dagen per week. Bekijk de fotoreportage die we vorige week maakten.
Aanvullen tweede tunnelbuis gestart
Vorige week is het aanvullen van de tweede tunnelbuis gestart. Net als in de eerste tunnelbuis is op de kabelkokerelementen een stukje rails aangebracht, zodat een speciale spoorkraan veilig heen en weer kan rijden om het materiaal naar binnen te rijden.
Eerste vluchtdoorgang tunnel uitgegraven
Het bouwen van de dwarsverbindingen gaat gestaag door. Inmiddels zijn de eerste twee dwarsverbindingen uitgegraven en is na het aanbrengen van het spuitbeton het betonnen element van de tweede tunnelbuis verwijderd.
Technische installaties geplaatst in dienstgebouw Corbulotunnel
Deze week heeft Comol5 de eerste tunneltechnische installaties (TTI) geplaatst in het dienstgebouw van de Corbulotunnel in Leiden. Het gaat om 54 verschillende installaties die zorgen voor een veilige tunnel.
Eerste meters vluchtdoorgang tunnel ontgraven
De eerste meters van de vluchtdoorgang tussen de twee tunnelbuizen zijn ontgraven. Bekijk hier hoe het ontgraven in bevroren grond in z’n werk gaat.
Bouw Dienstgebouw Oost in volle gang
De bouw van het dienstgebouw aan de oostzijde van de tunnel is in volle gang.
Kabelkokerelementen kantelen
Op dit moment plaatsen we in de tweede, noordelijke, tunnelbuis de kabelkokerelementen. Daarvoor moet zo'n element wel eerst gekanteld worden.
De opening van de tunnel is een ploegentijdrit
De Corbulotunnel ligt er, de technische installaties worden er vanaf eind april in geplaatst. Nu moeten de betrokken partijen -voor de opening rond medio 2024- de techniek, de organisatie en de vergunningen afronden. Willem van Dongen is voorzitter van de samenwerkingstafel en verantwoordelijk voor de regie op de openstelling van het traject.