N434 Corbulotunnel

De N434 is een nieuwe oost-westverbinding tussen de A44 en de A4 bij Leiden. De weg bestaat uit een circa 2,5 kilometer lange tunnel en een verdiepte ligging van ongeveer 1,4 kilometer.

Nieuws N434 Corbulotunnel2024-06-20T11:38:48+02:00

Duizenden onderdelen worden gemonteerd in tunnel

18 mei 2022|

Nu de tunnel en verdiepte ligging casco zo goed als klaar zijn, breekt een nieuwe fase aan van inrichten en afwerken. Een belangrijk onderdeel hiervan is het monteren van de technische installaties, die zorgen voor een veilige tunnel en weg. In totaal worden 54 verschillende technische installaties verwerkt.

Dwarsverbindingen worden ingericht

12 mei 2022|

In de zuidbuis van de Corbulotunnel is de laatste hand gelegd aan de bouw van de dwarsverbindingen. Het vlecht- en betonwerk, ook van de vluchtdeuromrandingen, is nu gereed en er is gestart met de inrichting van de ruimtes.

Onderzoekscommissie kijkt terug op bouw Corbulotunnel

6 mei 2022|

In februari heeft gedeputeerde Zevenbergen van de provincie Zuid-Holland besloten een extern onderzoek in te stellen naar aanleiding van een publicatie in het NRC over signalen van mogelijke misstanden bij de bouw van de Corbulotunnel. Inmiddels is meer bekend over de onderzoekscommissie en opdracht die zij gaat uitvoeren.

Avondwerk oostelijke/westelijke tunneltoerit

12 maart 2022|

Tussen medio maart en begin april brengen wij de betonnen barrier aan in de gehele oostelijke tunneltoerit (A4-zijde) en het restant in de westelijke tunneltoerit (A44-zijde). Overdag wordt de barrier gestort, en in de avond moeten we de barrier inzagen. Dit kan hoorbaar zijn in de directe omgeving.

Tunnelafwerking met precisie

11 februari 2022|

Zoals in de voorgaande bouwupdate te zien was, brengen we de barrier aan met behulp van een paver-machine. Nadat de barrier is gemaakt, meten we nauwkeurig de positie in. We controleren dan of de barrier op de juiste plek en hoogte staat, ten opzichte van het gemaakte ontwerp.

13 kilometer barrier langs de N434

19 januari 2022|

Er gaan heel wat kilometers doorheen op de N434 bij het maken van de betonnen barrier, die zorgt voor een afscheiding tussen de rijbaan en het verkeer. In de tunnel is er een barrier aan weerszijden van de rijbaan, in de verdiepte ligging alleen aan de buitenzijde: in totaal goed voor zo´n 13 strekkende kilometer.

Eerste zonnepanelen RijnlandRoute bevestigd

12 januari 2022|

Eind december zijn de zonnepanelen op het dienstgebouw aan de oostzijde van de tunnel gemonteerd. Het gaat in totaal om 204 stuks, die samen zo'n 58.000 kwh aan energie opwekken. De energie wordt gebruikt voor de installaties van de tunnel.

De spanning stijgt in dienstgebouw Oost

18 november 2021|

In het dienstgebouw aan de oostzijde van de Corbulotunnel is de spanning op de 10 kV kabel gezet. Deze kabel voedt straks, samen met de 10 kV kabel in dienstgebouw West, de tunnel technische installaties zoals de verlichting, camera’s, noodtelefoons en het brandmeldsysteem.

Hulpdiensten kunnen zich virtueel voorbereiden op hulpverlening in Corbulotunnel

12 oktober 2021|

Brandweer, politie, ambulance en andere hulpverleners kunnen zich virtueel voorbereiden op hulpverlening bij mogelijke incidenten in de Corbulotunnel. En dat is belangrijk, want een voorwaarde voor de openstelling van de tunnel in 2023 is dat alle hulpverleners goed getraind zijn in de hulpverlening bij incidenten in de tunnel. Meer weten? Bekijk de video.

Proef met asfalt draaien in de tunnel

7 oktober 2021|

Gister is bij wijze van proef het eerste asfalt aangebracht in de noordbuis van de Corbulotunnel. Er is ruim 400 strekkende meter asfalt aangebracht, 700 ton. Zo kon in de praktijk worden getoetst of het kiepen van de asfaltwagens goed ging.

Laatste vriesinstallatie Corbulotunnel uitgeschakeld!

30 september 2021|

Weer een mijlpaal! Vandaag schakelde het team de laatste vriesinstallatie uit in de tunnel. In de afgelopen 7 maanden werkten vier ploegen tunnelwerkers aan deze uitdagende klus: de bouw van de acht dwarsverbindingen in de boortunnel, zo’n 30 meter onder de grond.

Duizenden onderdelen worden gemonteerd in tunnel

18 mei 2022|

Nu de tunnel en verdiepte ligging casco zo goed als klaar zijn, breekt een nieuwe fase aan van inrichten en afwerken. Een belangrijk onderdeel hiervan is het monteren van de technische installaties, die zorgen voor een veilige tunnel en weg. In totaal worden 54 verschillende technische installaties verwerkt.

Dwarsverbindingen worden ingericht

12 mei 2022|

In de zuidbuis van de Corbulotunnel is de laatste hand gelegd aan de bouw van de dwarsverbindingen. Het vlecht- en betonwerk, ook van de vluchtdeuromrandingen, is nu gereed en er is gestart met de inrichting van de ruimtes.

Onderzoekscommissie kijkt terug op bouw Corbulotunnel

6 mei 2022|

In februari heeft gedeputeerde Zevenbergen van de provincie Zuid-Holland besloten een extern onderzoek in te stellen naar aanleiding van een publicatie in het NRC over signalen van mogelijke misstanden bij de bouw van de Corbulotunnel. Inmiddels is meer bekend over de onderzoekscommissie en opdracht die zij gaat uitvoeren.

Avondwerk oostelijke/westelijke tunneltoerit

12 maart 2022|

Tussen medio maart en begin april brengen wij de betonnen barrier aan in de gehele oostelijke tunneltoerit (A4-zijde) en het restant in de westelijke tunneltoerit (A44-zijde). Overdag wordt de barrier gestort, en in de avond moeten we de barrier inzagen. Dit kan hoorbaar zijn in de directe omgeving.

Tunnelafwerking met precisie

11 februari 2022|

Zoals in de voorgaande bouwupdate te zien was, brengen we de barrier aan met behulp van een paver-machine. Nadat de barrier is gemaakt, meten we nauwkeurig de positie in. We controleren dan of de barrier op de juiste plek en hoogte staat, ten opzichte van het gemaakte ontwerp.

13 kilometer barrier langs de N434

19 januari 2022|

Er gaan heel wat kilometers doorheen op de N434 bij het maken van de betonnen barrier, die zorgt voor een afscheiding tussen de rijbaan en het verkeer. In de tunnel is er een barrier aan weerszijden van de rijbaan, in de verdiepte ligging alleen aan de buitenzijde: in totaal goed voor zo´n 13 strekkende kilometer.

Eerste zonnepanelen RijnlandRoute bevestigd

12 januari 2022|

Eind december zijn de zonnepanelen op het dienstgebouw aan de oostzijde van de tunnel gemonteerd. Het gaat in totaal om 204 stuks, die samen zo'n 58.000 kwh aan energie opwekken. De energie wordt gebruikt voor de installaties van de tunnel.

De spanning stijgt in dienstgebouw Oost

18 november 2021|

In het dienstgebouw aan de oostzijde van de Corbulotunnel is de spanning op de 10 kV kabel gezet. Deze kabel voedt straks, samen met de 10 kV kabel in dienstgebouw West, de tunnel technische installaties zoals de verlichting, camera’s, noodtelefoons en het brandmeldsysteem.

Hulpdiensten kunnen zich virtueel voorbereiden op hulpverlening in Corbulotunnel

12 oktober 2021|

Brandweer, politie, ambulance en andere hulpverleners kunnen zich virtueel voorbereiden op hulpverlening bij mogelijke incidenten in de Corbulotunnel. En dat is belangrijk, want een voorwaarde voor de openstelling van de tunnel in 2023 is dat alle hulpverleners goed getraind zijn in de hulpverlening bij incidenten in de tunnel. Meer weten? Bekijk de video.

Proef met asfalt draaien in de tunnel

7 oktober 2021|

Gister is bij wijze van proef het eerste asfalt aangebracht in de noordbuis van de Corbulotunnel. Er is ruim 400 strekkende meter asfalt aangebracht, 700 ton. Zo kon in de praktijk worden getoetst of het kiepen van de asfaltwagens goed ging.

Laatste vriesinstallatie Corbulotunnel uitgeschakeld!

30 september 2021|

Weer een mijlpaal! Vandaag schakelde het team de laatste vriesinstallatie uit in de tunnel. In de afgelopen 7 maanden werkten vier ploegen tunnelwerkers aan deze uitdagende klus: de bouw van de acht dwarsverbindingen in de boortunnel, zo’n 30 meter onder de grond.

Ga naar de bovenkant