Drie fases

Om de aanpassingen aan de Europaweg en het Lammenschansplein en de bouw van de nieuwe Lammebrug, Trekvlietbrug en fietstunnels uit te voeren, heeft Boskalis het werk grofweg opgedeeld in drie fases, zie planning hieronder.

November 2024 – september 2025 Fase 1 – Aanleg tijdelijke weg en bruggen
Eerst legt Boskalis een tijdelijke weg en tijdelijke bruggen aan naast de huidige weg en bruggen. Het aanleggen van deze tijdelijke situatie duurt 11 maanden waarbij het verkeer grotendeels door kan blijven rijden volgens de huidige situatie.

Vanaf november 2024 starten de werkzaamheden, onder andere het inrichten van de werkterreinen en het verwijderen van groen. Zodra er meer informatie bekend is over de planning en de werkzaamheden, dan lees je dat op onze website.
Oktober 2025 – mei 2027 Fase 2 – Bouw definitieve situatie
Als het verkeer over de tijdelijke weg rijdt, dan wordt de oude situatie gesloopt en de nieuwe situatie opgebouwd. Deze periode duurt ca. 20 maanden.
Juni – december 2027 Fase 3 – Verwijderen tijdelijke weg + afbouw
Als het verkeer over de nieuwe weg rijdt, dan worden de tijdelijke wegen en bruggen verwijderd en wordt de omgeving definitief ingericht op de nieuwe situatie.
December 2027 Project gereed

Hieronder de fases schematisch op kaart (klik op de afbeeldingen voor een vergroting).

Tijdelijke bruggen

Naast de huidige Lammebrug, aan de kant van de Brasserie, komt een tijdelijke, hogere, vaste brug. Deze brug wordt met een doorvaarthoogte van 5.40 meter, dat is ongeveer net zo hoog als de nieuwe (definitieve) brug. Naast de Trekvlietbrug komt ook een tijdelijke brug, aan de kant van het Rijn-Schiekanaal (de Vliet). Net als in de definitieve situatie, is de tijdelijke Trekvlietbrug een vaste brug. Aan de andere kant van de huidige Trekvlietbrug komt een aparte fietsbrug. Tijdens de werkzaamheden kunnen fietsers aan twee zijden over de Trekvliet fietsen. De tijdelijke bruggen worden zo stil mogelijk gemaakt door onder andere rubberen voegprofielen te gebruiken bij de aansluitingen en door het plaatsen van speciale geluidverminderende platen onder de brug.