Binnenkort start de montage van de tunnelboormachine op het bouwterrein bij de startschacht (nabij Vlietland/A4). De tunnelboormachine is met een lengte van ruim 100 meter te vergelijken met een rijdende fabriek. De tunnelboormachine bestaat uit een boorschild met voorop het graafwiel dat de grond wegschrapt, en daarachter de volgwagens met alle benodigde materieel voor het bouwen van de tunnel. De verschillende onderdelen worden per schip, vrachtwagens en diepladers via de bouwweg A4 naar de bouwplaats bij A4/Vlietland getransporteerd. Op de bouwlocatie wordt de tunnelboormachine vervolgens in elkaar gezet en in delen in de startschacht gehesen.


Doorsnede tunnelboormachine – klik om te vergroten

Planning en werkzaamheden

Vanaf vrijdag 12 april wordt gestart met de montage van het graafwiel en het staartschild (het achterste deel van het boorschild). Vanwege de diameter van 11 meter worden deze onderdelen niet in z’n geheel vervoerd. Op de bouwlocatie worden de onderdelen aan elkaar gelast. Eind april/begin mei worden de overige onderdelen van het boorschild op de bouwplaats afgeleverd. De volgwagens worden verspreid geleverd tussen medio april en medio mei. Naar verwachting zijn de meeste montagewerkzaamheden eind mei gereed. In de maand juni worden er diverse afbouw- en testwerkzaamheden uitgevoerd en vanaf begin juli staat de start van het boren gepland. Net als bij het boorproces zelf, wordt er voor de montagewerkzaamheden in principe 7 dagen per week doorgewerkt en vinden er ook ’s avonds en ’s nachts werkzaamheden plaats.

Wat merkt de omgeving van de werkzaamheden?

De werkzaamheden voor de montage bestaan voornamelijk uit lassen, slijpen, vastbouten en hijsen. Met name het lassen en slijpen kan in de omgeving hoorbaar zijn. Ook zullen er machines zoals hijskranen aan het werk zijn en wordt de bouwplaats verlicht. We proberen de meest overlastgevende werkzaamheden (zoals het slijpen) zoveel mogelijk overdag uit te voeren. Verder plaatsen we een afscheiding waarachter gewerkt wordt in de vorm van een containerwand. Op deze manier proberen we de overlast van licht en geluid zoveel mogelijk te beperken.

Doorkijk werkzaamheden boorproces

Vanaf begin juli dit jaar staat de start van het boren van de eerste tunnelbuis gepland. Naar verwachting duurt het boren van de eerste tunnelbuis zo’n 6 maanden. Er wordt 7 dagen per week 24 uur per dag doorgewerkt. Tijdens het boren van de tunnel worden er betonnen segmenten aangevoerd via de tunneltoerit, die samen de wand van de tunnel vormen.