De RijnlandRoute wil dat de geluidsschermen die langs de A44 komen niet alleen geluidsabsorberend zijn, maar ook worden gemaakt van onderhoudsarme, duurzame materialen die niet zichtbaar en zelfs ‘mooi’ verouderen. Daarvoor zijn we uiteindelijk bij Durisol uit Raalte terechtgekomen.
Gert-Jan Nietsch, commercieel directeur bij Durisol vertelt er met trots over: “Wij maken geluidsschermen, geluidstegels en tunnelelementen waarin houtvezelbeton is verwerkt. De belangrijkste eigenschap van houtvezelbeton is dat het geluid goed wordt geabsorbeerd. Het effect is dat het weggeluid wordt weggenomen en niet meer wordt weerkaatst. Het wordt op de A44 dus hoorbaar stiller”, zegt hij met een kwinkslag.
Ook duurzaam
Houtvezelbeton is een natuurlijk product. Het wordt gemaakt van schoon resthout (vuren) van de houtverwerkende industrie. En het zaagsel dat vrijkomt in het productieproces, levert Durisol weer door aan de fouragehandel waar het alsnog een functie heeft. Nietsch: “Ons productieproces is milieuvriendelijk en door het lage gewicht van onze geluidsschermen kunnen we ze eenvoudig en snel neerzetten. De schermen begroeien ook prima omdat het natuurlijk materiaal is, en ze gaan daardoor ook mooi op in het landschap. Daarnaast zijn ze demontabel, en kunnen ze eventueel op andere locaties weer gebruikt worden. Deze vormen van duurzaamheid sluiten prima aan bij de aanpak en wensen van aannemer Comol5 en de RijnlandRoute.”
Vooruit geproduceerd maatwerk
Voor alle projecten kunnen de elementen naar eigen ontwerp gemaakt worden. Nietsch licht toe: “Dit betekent dat we voor de RijnlandRoute met de wensen van omwonenden én de architect van het project rekening kunnen houden. Bij de A44 varieert de maatvoering; er zijn elementen van 4 meter breedte en met hoogtes tussen de 1 meter en 3 meter. Elementen van 2 meter breedte fungeren als eindstukken.”
Alle elementen zijn al vooraf geproduceerd. “Zo kunnen we snel en efficiënt op afroep leveren”, legt Nietsch uit. “De plaatsing doen we in fases. We wachten niet met het plaatsen van de geluidsschermen tot het allerlaatste moment, maar we laten het meteen meelopen in de voortgang van de werkzaamheden. Op die manier wordt het geluid meteen al afgeschermd van de bouwwerkzaamheden. En geeft het dus ook ‘minder hinder’ voor de omwonenden, ook een taak die de RijnlandRoute gerealiseerd wilde.”
Bron: GWW artikel — Jan Mol
Een mooi bericht over die geluidsmuur langs de A44!!
Zou die ook geplaatst kunnen worden langs de A4 vanaf het hoge scherm waar de weg uit de bak naar beven komt richting Den Haag tot aan de geluistmuur bij de Vrouwenweg viaduct Zoeterwoude?
Het lawaai van de weg, zeker wanneer het wegdek nat is en de wind uit het zuiden of oosten komt, waait het geluid van de A4 direct Leiden in omdat de weg daar naar boven gaat over de trein heen.
Men is daar vergeten dat het geluid daar verder draagt omdat de weg daar hoger ligt!! Zou het woongenot in Leiden zeker verhogen.
Met dank voor de aandacht ,
P. Peelen.
Geluidswal doortrekken tot clausplein dan zit voorschoten ook wat rustiger !
Wat een vervelende situatie voor u, en wellicht ook andere bewoners. Er zijn 2 onderwerpen die in ons antwoord van belang zijn.
Het ene betreft de planuitwerking door Rijkswaterstaat voor de A4 Bugerveen-N14. Zij zullen voor dit project opnieuw onderzoeken of er wordt voldaan aan wet- en regelgeving óf dat er aanvullende maatregelen getroffen moeten worden ten aanzien van geluid. Als u interesse heeft kunt er meer over vinden via: Planuitwerking A4 Burgerveen – N14 en A4: Verbeteren doorstroming A4 Burgerveen-N14.
Het andere gaat over een onderzoek naar geluidswerende voorzieningen in het kader van de ontwikkeling van recreatiegebied Vlietland. Rond de jaarwisseling wordt hiervoor een voorstel verwacht dat wordt voorgelegd aan Provinciale Staten (motie 867).
Vanuit ons eigen project RijnlandRoute is er wettelijk bepaald (dat heet formeel tracébesluit) dat op het stuk RijnlandRoute van de A4 geluid reducerend asfalt moet worden gerealiseerd. Dat is inmiddels gebeurd en het is dubbellaags ZOAB. Verder komt er geluid reducerend asfalt (dunne deklaag B) op de fly-overs.
De nieuwe geluidswal door trekken tot aan Prins Clausplein zou wel heel super zijn. De geluidsoverlast van de A4 is in Leidschendam enorm vooral bij Oosten wind en vochtige weersomstandigheden zolang de windrichting niet veranderd 24/7.
Wordt het in Leidschendam nog aantrekkelijker.