Vorig jaar hebben we je al een keer meegenomen naar de Corbulotunnel voor een exclusief kijkje in de tunnel. Nu, een jaar verder, is er veel veranderd. Tijd voor een nieuwe video! Je ziet dat we nog volop aan het werk zijn met onder andere de dwarsverbindingen, maar de grootste verandering is toch wel dat de toekomstige weg steeds meer vorm begint te krijgen. Zie jij jezelf al rijden?
Kunnen we de tunnel nog bewonderen voor hij in gebruik genomen wordt
We weten dat daar veel belangstelling voor is. Op dit moment verzamelen we alle aanvragen en ideeën, hier gaan we op een later moment naar kijken. Zodra er meer bekend is zullen wij dit uiteraard bekendmaken via onze website en social mediakanalen.
Ik heb deze vragen al een keer eerder gesteld, maar helaas tot op heden geen antwoord gekregen. Bij de fly-overs bij de A4 is de ene rank uitgevoerd en heeft de ander een ‘buik’. Mijn vragen zijn waarom dit verschil is gemaakt en waarvoor de ‘buik’ van die ene fly-over dient.
Excuus dat de vraag niet eerder beantwoord is.
Het korte antwoord: Het ene deel heeft een veel grotere overspanning dan de andere. Het technische antwoord: De fly-over van RijnlandRoute richting Amsterdam (KW20), is een voorgespannen plaatbrug. De fly-over van Den Haag richting de RijnlandRoute (KW21) is een voorgespannen tweecellige kokerliggerbrug. Verschillende aspecten spelen een rol bij het zwaardere ontwerp (esthetische eisen, boogstraal, etc), maar doorslaggevend is de overspanning: KW21 heeft flink grotere overspanningen dan KW20 (65m vs 46m). Beide kunstwerken zijn in het werk voorzien van voorspanning en er is dus efficiënt/effectief met materiaal omgegaan. KW21 oogt heel zwaar, maar is voor het grootste deel hol (kokerprofiel, gewichtsbesparing). De grotere constructiehoogte is nodig om efficiënt om te kunnen gaan met de krachten en vervormingen ten gevolge van het verkeer. Ook bij KW20 is er aan gewichtsbesparing gedaan (holle buizen ingestort in het dek bij de grotere overspanningen).
In https://bit.ly/3i3rDEg kun je nog veel meer lezen over de fly-overs. Ook ben je natuurlijk welkom in ons informatiecentrum.