In de afgelopen jaren is er veel veranderd op de A44 tussen Wassenaar en Leiden. Inmiddels zijn we zover dat de definitieve inrichting van de weg in gebruik is genomen. Hieronder zetten we de belangrijkste wijzigingen op een rijtje.
Toe- en afrit Leiden-Zuid op de A44 vervallen
Afrit Leiden-Zuid op de A44 vanuit Den Haag en toerit Leiden-Zuid (9) op de A44 richting Den Haag zijn komen te vervallen. Verkeer vanuit/naar o.a. de Stevenshof maakt gebruik van aansluiting Leiden-West (8) via de Haagse Schouwweg.
Aansluiting Leiden-West A44/N206
Bij aansluiting Leiden-West geldt de nieuwe, definitieve verkeerssituatie. Hier komt verkeer van en naar verschillende richtingen samen: Amsterdam, Den Haag, Katwijk en Leiden. Door de nieuwe inrichting worden verkeersstromen zoveel mogelijk van elkaar gescheiden en kan het verkeer beter doorstromen. De belangrijkste wijziging is dat afrit 8 (zowel vanuit Amsterdam als Den Haag) nu uit twee delen bestaat, waarbij verkeer naar Katwijk en Leiden beiden hun eigen afrit hebben. Op deze manier hoeft er minder verkeer te kruisen en is er meer capaciteit om het verkeer af te wikkelen.
Divergerende diamantaansluiting aansluiting Leiden-West verdwijnt
De divergerende diamantaansluiting (DDI) bij Leiden-West die tijdens de bouw van aansluiting Leiden-West is aangelegd is niet meer nodig en is daarom komen te vervallen. Comol5 heeft deze unieke verkeersoplossing toegepast om de aansluiting Leiden-West bereikbaar te houden tijdens de werkzaamheden aan de RijnlandRoute.
Fietstunnel
Bij aansluiting Leiden-West wordt gebouwd aan een fietstunnel, die aansluit op de snelfietsroute richting Katwijk, deze is in 2022 gereed.
4 rijstroken en parallelstructuur
Zowel richting Den Haag als richting Amsterdam is de A44 verbreed naar 2x4 rijstroken. Als je van Wassenaar komt moet je kiezen voor de richting Amsterdam (2 rijbanen), of de parallelstructuur (ook 2 rijbanen) richting Leiden-West.
Aansluiting Leiden-Zuid komt terug bij de N434
In de toekomst komt aansluiting Leiden-Zuid terug als aansluiting op de N434. Wanneer de N434 (geboorde tunnel en verdiepte ligging tussen A44 en A4) als onderdeel van de RijnlandRoute in 2023 in gebruik genomen wordt, is Leiden-Zuid een toe-/afrit op de N434. Daarmee rijd je dan dus snel van en naar de A4.
13 september 2021 definitieve verkeerssituatie aansluiting Leiden-West in gebruik
Per 13 september wordt bij aansluiting Leiden-West de definitieve verkeerssituatie opengesteld. De belangrijkste wijziging is dat afrit 8 (zowel vanuit Amsterdam als Den Haag) uit twee delen bestaat, waarbij verkeer naar Katwijk en Leiden beiden hun eigen afrit krijgen.
N206 tussen A44 en Katwijk afgesloten weekend 10/11/12 september 2021
De N206 tussen A44 en Katwijk is van vrijdag 10 september 21.00 uur tot en met maandag 13 september 05.00 uur afgesloten. Ook is de afrit van de A44 vanuit Amsterdam en de toerit richting Den Haag dicht. De afrit A44 vanuit Den Haag richting Leiden en de toerit richting Amsterdam vanuit Leiden zijn wel toegankelijk.
Rijbanen A44 gereed!
Vanmorgen vroeg zijn de definitieve rijbanen op de A44 in gebruik genomen. De verbreding van de A44 en de inrichting van de parallelstructuur zijn hiermee klaar!
Laatste loodjes verdiepte ligging N434
Voor het werk aan de verdiepte ligging van de N434 zijn we toe aan de laatste loodjes. Wat het werk de komende periode inhoudt, lees je hier.
Aansluiting Leiden-Zuid A44 vervalt per 13 september
Per 13 september 2021 komen afrit Leiden-Zuid op de A44 vanuit Den Haag en toerit Leiden-Zuid (9) op de A44 richting Den Haag te vervallen. Verkeer vanuit/naar o.a. de Stevenshof maakt dan gebruik van aansluiting Leiden-West (8). Wanneer de N434 (geboorde tunnel en verdiepte ligging tussen A44 en A4) in 2023 in gebruik genomen wordt, is Leiden-Zuid een toe-/afrit op de N434.
Nieuwe situatie afrit 8 Leiden-West per 24 juni
Vanaf donderdag 24 juni geldt er een nieuwe situatie op de A44 richting Amsterdam, dan zijn de afritten 9 en 8 gecombineerd.