Leiden-A44

Leiden-A442024-04-02T16:48:21+02:00

In de afgelopen jaren is er veel veranderd op de A44 tussen Wassenaar en Leiden. Inmiddels zijn we zover dat de definitieve inrichting van de weg in gebruik is genomen. Hieronder zetten we de belangrijkste wijzigingen op een rijtje.
..

Toe- en afrit Leiden-Zuid op de A44 vervallen

Afrit Leiden-Zuid op de A44 vanuit Den Haag en toerit Leiden-Zuid (9) op de A44 richting Den Haag zijn komen te vervallen. Verkeer vanuit/naar o.a. de Stevenshof maakt gebruik van aansluiting Leiden-West (8) via de Haagse Schouwweg.

Aansluiting Leiden-West A44/N206

Bij aansluiting Leiden-West geldt de nieuwe, definitieve verkeerssituatie. Hier komt verkeer van en naar verschillende richtingen samen: Amsterdam, Den Haag, Katwijk en Leiden. Door de nieuwe inrichting worden verkeersstromen zoveel mogelijk van elkaar gescheiden en kan het verkeer beter doorstromen. De belangrijkste wijziging is dat afrit 8 (zowel vanuit Amsterdam als Den Haag) nu uit twee delen bestaat, waarbij verkeer naar Katwijk en Leiden beiden hun eigen afrit hebben. Op deze manier hoeft er minder verkeer te kruisen en is er meer capaciteit om het verkeer af te wikkelen.
..

*Klik op de afbeelding voor een vergroting
Divergerende diamantaansluiting aansluiting Leiden-West verdwijnt

De divergerende diamantaansluiting (DDI) bij Leiden-West die tijdens de bouw van aansluiting Leiden-West is aangelegd is niet meer nodig en is daarom komen te vervallen. Comol5 heeft deze unieke verkeersoplossing toegepast om de aansluiting Leiden-West bereikbaar te houden tijdens de werkzaamheden aan de RijnlandRoute.

Fietstunnel

Bij aansluiting Leiden-West wordt gebouwd aan een fietstunnel, die aansluit op de doorfietsroute richting Katwijk, deze is in 2022 gereed.

4 rijstroken en parallelstructuur

Zowel richting Den Haag als richting Amsterdam is de A44 verbreed naar 2×4 rijstroken. Als je van Wassenaar komt moet je kiezen voor de richting Amsterdam (2 rijbanen), of de parallelstructuur (ook 2 rijbanen) richting Leiden-West.

Kaart definitieve situatie Leiden-West
*Klik op de afbeelding voor een vergroting
Aansluiting Leiden-Zuid komt terug bij de N434

In de toekomst komt aansluiting Leiden-Zuid terug als aansluiting op de N434. Wanneer de N434 (geboorde tunnel en verdiepte ligging tussen A44 en A4) als onderdeel van de RijnlandRoute in 2023 in gebruik genomen wordt, is Leiden-Zuid een toe-/afrit op de N434. Daarmee rijd je dan dus snel van en naar de A4.

16e aflevering van de RijnlandRoute online

19 april 2024|

In de nieuwste aflevering van de RijnlandRoute zoekt Johan Overdevest uit wat ze nu aan het doen zijn bij de N206 Europaweg. Verder vertelt de landschapsarchitect hoe kleine dieren de A44 kunnen passeren. En je ziet wat er gebeurt als je in de tunnel moet vluchten via een dwarsverbinding.

Veiligheid en operationeel beheer Corbulotunnel: circa 1.200 mensen opleiden, trainen en oefenen

16 april 2024|

De opening van de Corbulotunnel komt steeds dichterbij. De laatste voorbereidingen zijn daarom in volle gang. Bijvoorbeeld bij de Verkeerscentrale in Rhoon, van waaruit de tunnel bediend wordt, en bij de nood- en hulpdiensten. Zij moeten bij incidenten en calamiteiten precies weten wat zij moeten doen. Beide organisaties zijn daarom bezig met een uitgebreid OTO-traject: Opleiden, Trainen en Oefenen. Er doen maar liefst 1.200 medewerkers aan mee.

Bereid je voor op de tunnelruns

11 april 2024|

Over 10 weken is het zover, op 23 juni kan je 5 of 8 kilometer door de nieuwe Corbulotunnel rennen. Ben jij je al aan het voorbereiden voor een van de tunnelruns door de Corbulotunnel van het RijnlandRoute Festival? Laat ons je een eindje op weg helpen met dit hardloopschema! Of maak gebruik van een van de aanbiedingen van de atletiekverenigingen

Grondonderzoek en inspecties wegen/bruggen projectgebied N206 Europaweg

2 april 2024|

Aannemer Boskalis voert in april en mei 2024 onderzoeken uit op de N206 Europaweg, het Lammenschansplein en de directe omgeving hieromheen. Het gaat om onder meer grondonderzoeken en inspecties van bruggen en wegen. De onderzoeken worden uitgevoerd ter voorbereiding op het ontwerp en de realisatie van de verbreding van de Europaweg, als onderdeel van de RijnlandRoute.

Testen: ventilatie en overdruk in de Corbulotunnel

28 maart 2024|

In de afgelopen periode vonden er veel testen van de tunneltechnische installaties plaats. Een aantal waren te horen en te zien. Maar er zijn ook testen uitgevoerd die bovengronds minder merkbaar waren. Wat is er in de afgelopen weken zoal getest? En hoe zag dat er uit? In dit artikel lees je meer over het testen van de ventilatie en overdruk in de Corbulotunnel.

Flora en fauna langs de RijnlandRoute – Veldesdoorn

25 maart 2024|

De veldesdoorn is populair, omdat hij op bijna alle bodemsoorten kan groeien en goed bestand is tegen harde wind, droogte, luchtverontreiniging en strooizout. De A44 tussen Den Haag en Leiden is van oudsher een ‘groene snelweg’. Om dat beeld te behouden, zijn na de verbreding van de A44 opnieuw veldesdoornhagen aangeplant De aanplant van deze ruim 42.000 haagplanten was in 2021 het eerste groen dat terug geplant werd langs de RijnlandRoute. Benieuwd naar de kenmerken van de veldesdoorn en waarom juist voor deze soort is gekozen?

Ga naar de bovenkant