In de afgelopen jaren is er veel veranderd op de A44 tussen Wassenaar en Leiden. Inmiddels zijn we zover dat de definitieve inrichting van de weg in gebruik is genomen. Hieronder zetten we de belangrijkste wijzigingen op een rijtje.
Toe- en afrit Leiden-Zuid op de A44 vervallen
Afrit Leiden-Zuid op de A44 vanuit Den Haag en toerit Leiden-Zuid (9) op de A44 richting Den Haag zijn komen te vervallen. Verkeer vanuit/naar o.a. de Stevenshof maakt gebruik van aansluiting Leiden-West (8) via de Haagse Schouwweg.
Aansluiting Leiden-West A44/N206
Bij aansluiting Leiden-West geldt de nieuwe, definitieve verkeerssituatie. Hier komt verkeer van en naar verschillende richtingen samen: Amsterdam, Den Haag, Katwijk en Leiden. Door de nieuwe inrichting worden verkeersstromen zoveel mogelijk van elkaar gescheiden en kan het verkeer beter doorstromen. De belangrijkste wijziging is dat afrit 8 (zowel vanuit Amsterdam als Den Haag) nu uit twee delen bestaat, waarbij verkeer naar Katwijk en Leiden beiden hun eigen afrit hebben. Op deze manier hoeft er minder verkeer te kruisen en is er meer capaciteit om het verkeer af te wikkelen.
Divergerende diamantaansluiting aansluiting Leiden-West verdwijnt
De divergerende diamantaansluiting (DDI) bij Leiden-West die tijdens de bouw van aansluiting Leiden-West is aangelegd is niet meer nodig en is daarom komen te vervallen. Comol5 heeft deze unieke verkeersoplossing toegepast om de aansluiting Leiden-West bereikbaar te houden tijdens de werkzaamheden aan de RijnlandRoute.
Fietstunnel
Bij aansluiting Leiden-West wordt gebouwd aan een fietstunnel, die aansluit op de snelfietsroute richting Katwijk, deze is in 2022 gereed.
4 rijstroken en parallelstructuur
Zowel richting Den Haag als richting Amsterdam is de A44 verbreed naar 2x4 rijstroken. Als je van Wassenaar komt moet je kiezen voor de richting Amsterdam (2 rijbanen), of de parallelstructuur (ook 2 rijbanen) richting Leiden-West.
Aansluiting Leiden-Zuid komt terug bij de N434
In de toekomst komt aansluiting Leiden-Zuid terug als aansluiting op de N434. Wanneer de N434 (geboorde tunnel en verdiepte ligging tussen A44 en A4) als onderdeel van de RijnlandRoute in 2023 in gebruik genomen wordt, is Leiden-Zuid een toe-/afrit op de N434. Daarmee rijd je dan dus snel van en naar de A4.
Tjalmaweg: aanplant 250 bomen
In het projectgebied van de Tjalmaweg worden momenteel 250 bomen geplant. Deze werkzaamheden vinden plaats op drie locaties: bij het viaduct Valkenburg-West, in de parkstrook en vlakbij de Torenvlietbrug. De aanplant vindt nu plaats omdat bomen in een soort winterslaap zijn en zo beter aanslaan.
Structurele oplossing afvoer van het drainagewater uit de verdiepte ligging Tjalmaweg
De provincie Zuid-Holland, gemeente Katwijk en het Hoogheemraadschap hebben samen een structurele oplossing gevonden om het drainagewater uit de verdiepte ligging bij de Tjalmaweg af te voeren. In het nieuwsbericht leggen we uit wat er aan de hand is en hoe we het oplossen.
Corbulotunnel en N434 open op 5 juli
De datum is bekend waarop de nieuwe N434 bij Leiden na 7 jaar bouwen geopend wordt. Alle partijen die nodig zijn voor de openstelling zijn erop gericht om op 5 juli 2024 de slagbomen te kunnen openen.
Aanvullend bodemonderzoek na lekkage drainagewater
Op dit moment wordt het drainagewater uit de pompkelder onder de Tjalmaweg afgevoerd. Dit is nodig om het waterniveau in de verdiepte ligging op het gewenste peil te houden. Voor het overhevelen van het drainagewater naar de vrachtwagens die het water vervoeren, zijn de waterslangen via een koppeling op de watercontainer aangesloten.
Vrijdag 10 november testen calamiteitendoorsteek N434
We zijn al een tijdje druk bezig met het uitvoerig testen van alle technische installaties voor de N434. Sommige testen kunnen in de directe omgeving hoorbaar en zichtbaar zijn. Op vrijdag 10 november testen we van 09.00 tot 14.00 uur het openen en sluiten van de calamiteitendoorsteken (CADO). Hierbij zal kort een akoestisch signaal te horen zijn.
Tijdelijke afvoer drainagewater uit verdiepte ligging Tjalmaweg
De provincie Zuid-Holland laat vanaf komende week drainagewater afvoeren onder de Tjalmaweg bij Katwijk. Dit water wordt nu opgevangen (‘gebufferd’) in de verdiepte ligging van de Tjalmaweg. Omdat de buffercapaciteit bijna bereikt is, gaan we vanaf komende week het drainagewater met vrachtwagens afvoeren.