Eén van de onderdelen van de RijnlandRoute is de boortunnel. Zo’n 30 meter onder de grond boort de tunnelboormachine (TBM) twee tunnelbuizen onder Voorschoten door. Elke tunnelbuis is 2250 meter lang en heeft twee rijbanen.
Beide tunnelbuizen bestaan uit 1120 ringen, en elke ring bestaat weer uit 7 verschillende segmenten, type A1 tot en met A7. Van al die segmenten moet exact worden bijgehouden waar ze zich uiteindelijk in de tunnel bevinden. De vraag is: hoe doe je dat dan? Als ze in de fabriek worden gemaakt, worden vervoerd naar de bouwplaats en dan op afroep de tunnelboormachine in gaan. We volgen de route van het tunnelelement.
Toverwoord: barcodes
De segmenten worden gemaakt door de firma Max Bögl in Duitsland. Ze krijgen bij het verlaten van de fabriek in Hamminkeln allemaal een sticker met unieke barcode. We kunnen ze nu dus altijd herkennen en ze volgen op weg naar de eindbestemming. Bij het inladen van de vrachtwagens in Duitsland worden alle elementen gescand. Als ze op de bouwplaats worden gelost volgt wéér een scan door Comol5. Vervolgens worden ze per segmenttype op het logistiek terrein opgeslagen.
In de tunnel op zijn eigen plek
Vanaf deze tijdelijke opslag worden ze naar de tunnelboormachine gebracht door een wagen met een speciale laadvoorziening. Vlak voordat ze naar hun eindbestemming gaan volgt nog een laatste controle. Als alles klopt komen de elementen op volgorde op de transportband van de tunnelboormachine. Met een laatste scan vindt hier het afscheid plaats en neemt de tunnelboormachine het over. De computers van de TBM bepalen de inbouwvolgorde, de exacte inbouwlocatie en de identificatienummers van de segmenten. Niets staat nu meer in de weg om de segmenten op de juiste, vooraf bepaalde en geregistreerde plek te krijgen. We weten dus van bijna 16.000 elementen precies waar ze zich uiteindelijk bevinden!
Op de vrachtauto en niet per trein
De elementen worden per drie op vrachtwagens vervoerd. Méér is qua gewicht niet toegestaan. Het alternatief was om ze met 20 stuks per trein naar Rotterdam te vervoeren, en vanuit daar met vrachtwagens naar de bouwplaats. Dit zou echter veel meer CO2-uitstoot veroorzaken dan ze rechtstreeks vanuit de fabriek te transporteren op vrachtwagens. Vandaar ruim 5000 transporten.
Een grote sluitsteen is uniek
RijnlandRoute is in meerdere opzichten uniek. Eén ervan is dat we 7 even grote segmenten gebruiken waardoor de druk gelijkelijk is verdeeld. Bij het systeem dat in andere tunnels is toegepast werd een kleinere halve (en achtste) sluitsteen gebruikt en die had soms de neiging om “terug te komen”. Dat probleem is dus in de RijnlandRoute opgelost!
Indrukwekkend en prachtig project volgt het met veel belangstelling.
Mvg.jan van leeuwen
Geachte lezer,
Is ergens te volgen wat de vorderingen zijn, afgelegde afstand, van de boormachine?
Excuus voor onze late reactie! Jouw reactie is bij ons in de spam terecht gekomen. Je kunt de boor volgen op de pagina volg de boor: http://nln206-kulupenay.savviihq.com/volg-de-boor/. Gisteren is Gaia gearriveerd in de ontvangstschacht.
Graag aou ik willen weten hoe precies de navigatie is geregeld van Gaia.
How weten jullie dat zij inderdaad uitkomt bij het eindschacht (en niet in de Noordzee)?
Helaas is jouw reactie in onze spam terecht gekomen en hebben wij deze niet eerder gezien, excuus! In de tunnelboormachine zitten nogal wat computers. De route en plaatsing van elementen en segmenten is daarin vooraf bepaald. In de tunnel staan op vaste plaatsen spiegeltjes om met behulp van infrarood de positie en richting van de TBM te bepalen. De computer krijgt die informatie voortdurend door en stuurt dan eventueel bij. Dat gaat over fracties van millimeters.
Prachtig stuk techniek de tunnelboormachine.
Vraag : kijk de Boormeester m.b.v. Sonor vooruit in de grondmassa.
Dit ter voorkoming van verrassingen?
Hoe brengt men de exit in de tunnelwand aan ?
Ik bedoel .. Wordt er tijdens het plaatsen van de segmenten daar al rekening mee gehouden
Groen.k wassenaar.
Excuus voor onze late reactie! Wij vonden jouw reactie in onze spam. In de tunnelboormachine zitten nogal wat computers. De route en plaatsing van elementen en segmenten is daarin vooraf bepaald. In de tunnel staan op vaste plaatsen spiegeltjes om met behulp van infrarood de positie en richting van de TBM te bepalen. De computer krijgt die informatie voortdurend door en stuurt dan eventueel bij. Dat gaat over fracties van millimeters.
Voor het maken van de dwarsverbindingen wordt bij het plaatsen van de tunnelringen al rekening gehouden. Op die plaatsen wordt later de grond bevroren, daarna kan het gat worden gemaakt en de verbinding worden aangelegd. Daarna ontdooit de grond weer.
Ik zit met de volgende vraag, waarop ik het antwoord nog niet heb kunnen vinden.
Gaia boort twee tunnelbuizen. Is Gaia momenteel bezig met het boren van de rechter- of linkerbuis? Wat is de tussenliggende afstand tussen die twee buizen?
Helaas is jouw reactie in onze spam terecht gekomen en hebben wij deze niet eerder gezien, excuus! Gaia is maandag aangekomen in de ontvangstschacht van de linker tunnelbuis. De afstand tussen de twee tunnelbuizen varieert enigszins. Ze liggen wel vlak bij elkaar, mede omdat we om de 250 meter ook nog dwarsverbindingen gaan aanleggen.