Geen tunnelvisie dit keer maar een overview vanuit de lucht! Kijk met ons mee bij de A4, de A44, de tunneltoeritten en de verdiepte ligging voor de nieuwe N434. De afgelopen maanden is weer ontzettend veel werk verzet. Deze zomer ronden we het grootste deel van de werkzaamheden op de A4 en de A44 af. Daarna bouwen we nog gestaag door aan de dwarsverbindingen tussen de twee tunnelbuizen, de montage van de tunneltechnische installaties en de afbouw van de tunnel.
Wat een geweldige foto’s
Knap werk ?
Het is mij opgevallen dat de zuidelijke fly-over over de A4 veel dikker is dan de noordelijke. Waarom zou dat zijn?
Dat klopt inderdaad! Het korte antwoord: Het ene deel heeft een veel grotere overspanning dan de andere.
Het technische antwoord: De fly-over van RijnlandRoute richting Amsterdam (KW20), is een voorgespannen plaatbrug. De fly-over van Den Haag richting de RijnlandRoute (KW21) is een voorgespannen tweecellige kokerliggerbrug. Verschillende aspecten spelen een rol bij het zwaardere ontwerp (esthetische eisen, boogstraal, etc), maar doorslaggevend is de overspanning: KW21 heeft flink grotere overspanningen dan KW20 (65m vs 46m). Beide kunstwerken zijn in het werk voorzien van voorspanning en er is dus efficiënt/effectief met materiaal omgegaan. KW21 oogt heel zwaar, maar is voor het grootste deel hol (kokerprofiel, gewichtsbesparing). De grotere constructiehoogte is nodig om efficiënt om te kunnen gaan met de krachten en vervormingen ten gevolge van het verkeer. Ook bij KW20 is er aan gewichtsbesparing gedaan (holle buizen ingestort in het dek bij de grotere overspanningen).
Prachtig! Ik kijk altijd uit naar berichten en foto’s van dit megaproject!
Ben onder de indruk van de zorgvuldigheid waarmee gewerkt wordt.
dank voor de mooie foto’s van de rijnlandroute in wording. de foto’s geven een mooi en overzichtelijk beeld hoe de route er in werkelijkheid uit gaat zien. een prachtig stuk werk!