De zon schijnt: een cadeautje voor onze collega’s op de bouwplaats! Én een mooie gelegenheid voor een fotoronde langs onze werkzaamheden aan de RijnlandRoute. Bekijk de nieuwste bouwupdate.

Fotografie: Hannah Anthonysz

De eerste pijler die de toekomstige fly-overs van knooppunt Hofvliet ondersteunt is ‘ontkist’. Stapsgewijs realiseert het uitvoeringsteam in totaal 13 pijlers. Nadat de fundering in de grond is gemaakt, wordt door middel van een ronde, stalen koof een bekisting gemaakt, waarin beton wordt gestort. Als het beton is uitgehard, kan ook de bekisting weer worden verwijderd.

Bij de startschacht van de tunnelboormachine werken teams van ijzervlechters aan de vloer van de tunneltoerit. In fases wordt de definitieve betonnen vloer hier overheen gestort en ontstaat er een egale, gladde toerit, waar vanaf april de boormachine kan worden opgebouwd.

Die rode stalen elementen; het zijn geen tunnelsegmenten, maar de bekisting voor ‘de bell’ die in de startschacht wordt gemaakt. Om er zeker van te zijn dat we bij de start van het boorproces geen grondwaterlekkages krijgen, passen we een bell toe. Dat is een waterdichte betonnen constructie tegen de diepwand aan in de startschacht, die net iets groter is dan de boormachine zelf. Hierin brengen we met de boormachine de eerste tunnelringen aan, alsof we al in de grond aan het boren zijn. Pas als die ringen goed op hun plek zitten en zijn ‘afgegrout’ is de bell waterdicht en kan de boormachine door de frontale diepwand boren en beginnen aan de reis naar de ontvangstschacht.

Aan de andere zijde bij de ontvangstschacht en de verdiepte ligging is de eerste 25 meter betonnen wand ‘uit de kist’ gekomen. Ook hier maken ijzervlechters het werk klaar voor de stort van de overige betonnen wanden. We hebben nog even te gaan. In totaal vormen 140 wanden samen een betongordijn volgens een verticaal lattenpatroon. Dit patroon maskeert stortnaden en vervuiling.

Iets verderop bij Aquaduct Veenwatering maken duikers de bodem van de bouwkuip gereed voor de stort van onderwaterbeton die eind maart plaatsvindt.
Bij de Brug Oude Rijn zijn alle liggers op hun plek gehesen. Ook de voorbelasting en puinverharding voor de toekomstige toerit naar de A44 is aangebracht.

De situatie voor gebruikers van het Transferium verandert vanaf 17 maart a.s. Het huidige Transferium wordt dan opgeheven en een nieuw P+R terrein opent iets verderop aan de Oude Rhijnhofweg. McDonald’s is eind vorig jaar verhuisd en de witte loopbrug zal in de nacht van 30 op 31 maart ook worden verwijderd.