Bij de N206/​Tjalmaweg is een sta­len man­tel­buis onder de weg aan­ge­bracht met behulp van een klei­ne tun­nel­boor. De man­tel­buis heeft een leng­te van 43 meter en een dia­me­ter van 76 cen­ti­me­ter en is aan­ge­legd voor de water­lei­ding van Dunea. Het voor­deel van de boor­tech­niek is dat de weg niet open­ge­bro­ken hoeft te wor­den en het ver­keer geen hin­der ondervindt.

Hoe gaat de boring in z’n werk?

Voor de boring wor­den aan weers­zij­den van de weg twee bouw­kui­pen gemaakt van enke­le meters diep. Hier start de boor­in­stal­la­tie met het boren van het gat onder de weg door. De sta­len man­tel­buis wordt als het ware ach­ter de boor aan de grond in geperst. Om de bouw­kuip niet onno­dig groot te maken, wordt de man­tel­buis niet in z’n geheel maar in delen in de grond aan­ge­bracht. Steeds als een deel van de buis wat ver­der in de grond zit, wordt een nieuw deel eraan vast gelast.