Boskalis bouwt de verdiepte ligging van de Tjalmaweg, in 13 compartimenten. In compartiment 6, ter hoogte van het voormalige Achterwegviaduct, moet van maandag 11 april tot en met zaterdag 7 mei in de avond en (deels) in de nacht worden doorgewerkt. Wij verwachten dat deze werkzaamheden impact hebben op direct omwonenden en doen ons best om de hinder zoveel als mogelijk te beperken. Voor vragen over de werkzaamheden is er een extra inloopspreekuur op woensdagavond 6 april a.s. in de bouwkeet van Boskalis.
Aanleiding
Door middel van een droge (tijdelijke) bouwkuip bouwen we de verdiepte ligging van de Tjalmaweg. Dat doen we door per compartiment, in totaal 13, te ontgraven. In het zesde compartiment bouwen we bovenop de folieconstructie (en dus onder de toekomstige weg) een betonnen pompkelder die al het hemelwater van de toekomstige Tjalmaweg (verdiepte ligging) afvangt. Door een omvangrijke gelaagde constructie van folie, zand, betonnen pompkelder, wegfundering en asfalt is compartiment 6 het diepste punt van het werk. Hoe dieper je ontgraaft, hoe meer je te maken krijgt met (grond)water.
Technisch gezien krijgen we in dit compartiment de waterstand niet voldoende verlaagd op de manier zoals we bedacht hebben en die we inmiddels succesvol hebben toegepast in de eerste 5 compartimenten, vanuit richting Leiden. We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar dit probleem. We hebben de waterremmendheid van de damwanden en gelinjectielaag diep in de bodem onderzocht. We kunnen dat niet met het blote oog bekijken en het is ingewikkeld om de exacte oorzaak te vinden. De oplossing van dit probleem zit dan ook niet in beheersmaatregelen of alternatieven, maar in tijd.
Oplossing
Doordat we te maken hebben met continu terugkerend grondwater moeten we de werkzaamheden versneld uitvoeren. Dat betekent dat we tijdelijk meer en sneller water moeten wegpompen. We zetten, in overleg met het Hoogheemraadschap van Rijnland, retourbemaling in (water terugbrengen diep in de grond) om de invloed op de grondwaterstand in de omgeving te voorkomen en monitoren dit continu. We kunnen hierdoor versneld ontgraven (tot -7.70m NAP.), de folie aanbrengen en weer aanvullen.
Vervolgens bouwen we hierop een zware betonnen constructie (1 meter dikke betonvloer van de pompkelder) die als tegendruk dient voor het opkomende grondwater. Wanneer deze betonnen vloer gereed is, kunnen de bemalingspompen weer in hoeveelheid en intensiteit worden teruggeschroefd.
Ontheffing
Voor deze werkzaamheden en ruimere werktijden is door de gemeente Katwijk een ontheffing verleend. De ontheffingen zijn aangevraagd tot en met vrijdag 27 mei om tegenslagen in de uitvoering op te kunnen vangen.
Locatie werkzaamheden
De grondwerkzaamheden en de bouw van de pompkelder vinden plaats in compartiment 6, t.h.v. het gesloopte Achterwegviaduct. De route voor vrachtverkeer richting het gronddepot op het oude Vliegkamp loopt vanuit compartiment 6 oostelijk naar de toekomstige aansluiting Valkenburg Oost, over de Achterweg naar het Vliegkamp.
Extra inloopspreekuur
Vragen over deze werkzaamheden kun je op de gebruikelijke wijze aan aannemer Boskalis stellen. Doordat we ons kunnen indenken dat je misschien nog vragen hebt naar aanleiding van deze brief bieden wij je de mogelijkheid om naar een extra inloopspreekuur te komen, in de bouwkeet aan de Zonneveldslaan. Je bent van harte welkom op woensdagavond 6 april van 19.00 uur – 20.00 uur.
Laat een reactie achter