Een belangrijke schakel in het behouden van de ecologische verbindingen, nadat de nieuwe N434 is aangelegd, is het aquaduct dat over de verdiepte ligging is aangelegd. Dankzij het aquaduct blijft de Veenwatering exact liggen waar die altijd al lag, namelijk in een strakke lijn van Den Haag dwars door de landgoederen De Horsten tot aan de Oude Rijn in Leiden. Ook de zichtlijn blijft in stand, van Stevenshofjesmolen op de rand van de woonwijk Stevenshof tot de Zuidwijkse molen ter hoogte van De Horsten in Wassenaar.
De Veenwatering is ontstaan uit een oude veenstroom en op de oudste topografische kaarten al te herkennen. Letterlijk eeuwenoud dus. Het is daarom terecht dat deze watergang gespaard is bij de aanleg van de RijnlandRoute en de weg er respectvol onderdoor duikt. Het aquaduct is niet alleen een historische lijn op de kaart, maar ook nog steeds een belangrijke verbinding voor water, dier en mens. Het water en de oevers vormen een ecologische verbinding tussen de polders. Naast het water ligt het fietspad dat Leiden met Wassenaar verbindt. Ook in de lucht is het aquaduct Veenwatering een verbinding, namelijk voor vleermuizen. Verschillende vleermuissoorten gebruiken de Veenwatering als vaste vliegroute en foerageergebied. Ook een soort snelweg dus, maar dan een heel oude en voor de kleinere, bijna onzichtbare bewoners van dit gebied.
..
In juli 2020 nam Johan Overdevest een kijkje bij het aquaduct tijdens de opnames van de RijnlandRoute op Omroep West. Bekijk de aflevering terug op YouTube .
In druk wekkend, en groen ga zo door, goed voor onze nakomelingschap.
Maar te veel wegen in Zuid Holland en te veel auto s en te veel fijnstof, is voor de volgend bewoners.
Maar is het ook mogelijk, water wegen weer terug te halen en verbindingen en verbeteringen aan te legen.
In het verleden hadden wij water verbindingen, goed voor je gezondheid.
Dit zijn mijn vragen.
GROET,
PETER VAN DER NOL
Met de RijnlandRoute wordt er verspreid in het plangebied veel extra water gerealiseerd. Dat is verplicht als compensatie, omdat er ook extra verhard oppervlak bijkomt (de asfaltwegen). Dat extra water zijn brede sloten, meestal tussen de weg en het weiland. Waterwegen zou ik dit niet noemen. Wel blijven Veenwatering, Dobbewatering en al die andere grotere watergangen geschikt om te kanoën, roeien en dergelijke.