De vierde en laatste fase van de fietstunnel onder de A44 op de fietsroute Leiden-Katwijk is wat betonwerk betreft klaar. De laatste damwanden worden nu verwijderd en afgelopen maand zijn de tegelzetters gestart met een immense klus. Maar liefst 2.500 vierkante meter aan keramische tegeltjes moet hier volgens een vaststaand ontwerp worden aangebracht.
Het patroon refereert aan DNA-profielen, net als de andere onderdoorgangen in de buurt van het Bio Science Park. Er zijn 15 verschillende tegeltjes in 4 kleuren. Het aanbrengen moet zorgvuldig gebeuren, naast dat het patroon moet kloppen met het ontwerp, is ook vocht een uitdaging. Immers, het moet nog wel eventjes blijven hangen in weer en wind. Een precies werkje dus, voor ons team van 7 vaste tegelzetters. In totaal is het 15 weken werk, begin juli moet het klaar zijn.
Hopen dat ze beter blijven zitten dan die in de kanaaltunnel. Daar is het grootste deel al bijba een jaar geleden van de muur gevallen.
Mooi werk.
Tegelwerk
Ik hoop dat deze tegels er WEL jaren lang op deze redelijk verse betonnen wanden blijven zitten.
Helaas is het al diverse malen gebeurd dat de tegels na een aantal jaren los komen te zitten en ervan afvallen.
Steeds wordt als redenen opgegeven vocht en eventueel vorst.
Ik als architect weet wel beter.
Redelijk vers beton KRIMPT in de loop der jaren en dit geeft zoveel druk op het tegel en voegwerk dat het is buigen of barsten en dat gebeurd dan ook.
Het is Niet dat de lijm niet flexibel genoeg zou zijn wat ook vaak wordt genoemd en dan weer de tegelzetter of de aannemer de schuld krijgen, het is de krimp van de beton.
Het zou dan ook beter zijn om het volgende te adviseren:
1. wachten tot het beton genoeg gekrompen is, (helaas praat je dan al gauw over vier/vijf jaar) en daar heeft de opdrachtgever geen geduld voor.
2. Het tegelwerk pas na vier/vijf jaar voegen, de tegels als ze goed gelijmd zijn blijven wel op de betonnen wand zitten, maar door de voegen die niet flexibel zijn wordt het geheel te star en kan het de krimp van het beton niet volgen en komen dus los.
3. Allemaal flexibele voegen die mee kunnen krimpen.
Tunnels waar het mis ging in Leiden dat ik weet:
1. de tunnel voor Leiden Centraal, hier binnen in deze lange tunnel is weinig of geen vocht en zal het zeker zo goed als nooit vriezen en toch gingen de tegels er af.
2. de tunnel onder het spoor van de kanaalweg.
Graag reactie van uw deskundigen
Het intreden/ophopen van vocht is het grootste aandachtspunt van tegelwerk. Hiervoor worden een aantal maatregelen getroffen. Voor het aanbrengen van de tegels zijn alle wanden opgeruwd en is een waterdichte coating aangebracht. Deze coating zit achter de tegel en de lijmlaag en zorgt voor een barrière vanaf de achterkant tegen het vocht. Tijdens het tegelen wordt zowel op de ondergrond als op de tegel een lijmlaag aangebracht, zodat er geen holtes ontstaan achter de tegel waar vocht zich kan ophopen. Daarnaast zitten de tegels verzonken in de wand, zodat het water niet aan de bovenzijde achter de tegel kan indringen. De wanden waarop dit tegelwerk aangebracht wordt is nu ruim een jaar oud. Hierdoor is de grootste krimp al opgetreden.