In mei dit jaar is de afbouw van de eerste tunnelbuis gestart. Er moet veel gebeuren! Het meeste werk is het bouwen van de dwarsverbindingen tussen de twee tunnelbuizen, waar straks in geval van een calamiteit de weggebruiker kan vluchten naar de andere, veilige tunnelbuis. We bouwen deze dwarsverbindingen met een bijzondere techniek, waarbij we de grond bevriezen. Verder plaatsen we de kabelkokerelementen, waar de kabels & leidingen komen voor de tunneltechnische installaties. De koker is 2,5 meter hoog en bereikbaar vanuit de waterkelder, zodat straks als de tunnel in gebruik is er onderhoud kan worden gepleegd. Daarna vullen we de naastgelegen ruimte aan met grond en kan er worden geasfalteerd. Tenslotte bouwen we de tunneltechnische installaties die bestaan uit maar liefst 54 systemen, zoals de brandmeldinstallatie, het camerasysteem en de noodtelefoons.

Bekijk op de foto’s de werkzaamheden voor het bouwen van de dwarsverbindingen met de vriestechniek en lees hieronder de toelichting hoe dit precies in z’n werk gaat.

Fotografie: Vincent Basler

Wat gebeurt er daarna?

Als de vrieslansen zijn aangebracht, starten we vanaf november dit jaar met vriezen. De temperatuur zakt hierbij tot -35 graden Celcius. Daarna hakken we het beton van de tunnelwand weg en starten we in januari met uitgraven. Vanaf dat moment werken we 24 uur en 7 dagen in de week. Tijdens het uitgraven stabiliseren we de ontgraving met spuitbeton. Daarna openen we het segment naar de noordelijke tunnelbuis. Voordat we met de definitieve vloeren, wanden en dak van de dwarsverbinding kunnen starten wordt er een waterdichte folie aangebracht, die aansluit op de twee geboorde tunnelbuizen. Nadat het betonwerk tussen de tunnelbuizen gereed is, kan de vriesinstallatie worden uitgeschakeld. De dwarsverbindingen zijn dan nog niet klaar: de vluchtdeuren moeten nog in een betonnen omranding worden aangebracht en de installaties worden gemonteerd en getest.