Montage tunnelventilatoren
In de tunnel monteren we op dit moment de ventilatoren. Het gaat om 14 stuks met elk een gewicht van zo’n 2.000 kilo. De ventilatoren hangen aan het einde van de tunnel, in geval van een calamiteit wordt de rook via één kant van de tunnel weggeblazen.
Werk aan de weg Ommedijkseweg
Deze week voeren we wegwerkzaamheden aan op de Ommedijkseweg. Overdag kan het verkeer om en om passeren langs de asfalteringswerkzaamheden, in de avond en nacht is de Ommedijkseweg afgesloten voor doorgaand verkeer.
De weg naar een veilige en betrouwbare N434
De nieuwe N434 met verdiepte ligging, tunnel en aansluitingen op de A4 en A44 is inmiddels civieltechnisch zo goed als gereed. De fase van afwerken en inrichten is aangebroken. De openstelling lijkt hierdoor dichtbij, maar er moet nog veel gebeuren voordat het verkeer veilig over de nieuwe verbindingsweg kan rijden. De procesmanager en de testmanager vertellen hoe de komende tijd naar een veilige en betrouwbare nieuwe weg wordt toegewerkt.
Meldpunt onderzoek mogelijke misstanden Corbulotunnel
In februari 2022 is door gedeputeerde Zevenbergen besloten tot het instellen van een onafhankelijk onderzoek naar vermeende misstanden bij de bouw van de Corbulotunnel. Er is een meldpunt geopend dat open staat voor iedereen die de onderzoekscommissie informatie kan bieden.
Proeven met innovaties op de werkvloer
De komende twee maanden wordt bij werkzaamheden in de Corbulotunnel een pilot uitgevoerd met exoskeletten; lichaamsharnassen die onder meer gebruikt worden bij werken boven het hoofd.
Montage armaturen uitgelicht
Zo ziet het ophangen van de armaturen voor de verlichting er van dichtbij uit! Ruim 1000 armaturen per tunnelbuis worden met de hand bevestigd. Er brandt straks dimbare LED-verlichting in de tunnel; dubbelop energiezuinig.
Duizenden onderdelen worden gemonteerd in tunnel
Nu de tunnel en verdiepte ligging casco zo goed als klaar zijn, breekt een nieuwe fase aan van inrichten en afwerken. Een belangrijk onderdeel hiervan is het monteren van de technische installaties, die zorgen voor een veilige tunnel en weg. In totaal worden 54 verschillende technische installaties verwerkt.
Dwarsverbindingen worden ingericht
In de zuidbuis van de Corbulotunnel is de laatste hand gelegd aan de bouw van de dwarsverbindingen. Het vlecht- en betonwerk, ook van de vluchtdeuromrandingen, is nu gereed en er is gestart met de inrichting van de ruimtes.
Onderzoekscommissie kijkt terug op bouw Corbulotunnel
In februari heeft gedeputeerde Zevenbergen van de provincie Zuid-Holland besloten een extern onderzoek in te stellen naar aanleiding van een publicatie in het NRC over signalen van mogelijke misstanden bij de bouw van de Corbulotunnel. Inmiddels is meer bekend over de onderzoekscommissie en opdracht die zij gaat uitvoeren.
Asfalteren op hoog niveau
Ook aan de oostzijde is Comol5 gestart met asfalteren. Zo worden de contouren van de rijbanen van en naar de tunnel steeds beter zichtbaar!
Verwijderen bouwbrug en damwanden Veenwatering
Langs de verdiepte ligging van de N434 ruimen we op dit moment de bouwterreinen zoveel mogelijk op. De bouwkeet is inmiddels verwijderd en de komende weken verwijderen we ook de bouwbrug over de Veenwatering.
Hofvlietweg asfalteren deklaag op dinsdag 19 april
Vanavond, dinsdag 19 april, brengen we op de Hofvlietweg de deklaag aan voor het asfalt. Daarom is de Hofvlietweg afgesloten vanaf 19.00 uur tot en met 05.00 uur de volgende ochtend.
Asfalteren verdiepte ligging
Gister startten we met het asfalteren van de verdiepte ligging van de N434 langs de Stevenshof. We brengen nu de eerste laag asfalt, de onderlaag, aan op de noordelijke rijbaan. In de komende weken volgt ook de zuidelijke rijbaan, en later dit jaar volgen de tussenlaag en de deklaag.
Dronevlucht over de N206 Tjalmaweg en N434/A44/A4
Kijk je mee? Een tijdje geleden maakten wij een dronevlucht over de projectgebieden van de N206 Tjalmaweg en de N434/A44/A4.
Werkzaamheden portalen A44
Tussen medio en eind april voeren we werkzaamheden uit voor het plaatsen van wegportalen op de A44 ter hoogte van de nieuwe N434 (verdiepte ligging). Op een aantal dagen zorgt dat voor verminderde bereikbaarheid op de omliggende wegen, om de portalen veilig te kunnen monteren.
Afwerking fietstunnel A44 met 2.500 vierkante meter tegelwerk
De vierde en laatste fase van de fietstunnel onder de A44 op de fietsroute Leiden-Katwijk is wat betonwerk betreft klaar. De laatste damwanden worden nu verwijderd en afgelopen maand zijn de tegelzetters gestart met een immense klus. Maar liefst 2.500 vierkante meter aan keramische tegeltjes moet hier worden aangebracht.
Parkbos met 280 bomen langs hofvlietweg
Ook aan de A4-kant is Verheij Groenzorg in opdracht van Comol5 gestart met de groencompensatie. Hier is in de Oostvlietpolder, langs de Hofvlietweg, een parkbos aangelegd met 280 bomen, 1400 boomvormers en 2000 struikplantjes.
Verwijderen laatste damwanden fietstunnel Leiden-West
De laatste wanden zijn gestort, het betonwerk voor de fietstunnel onder de A44 bij Leiden-West zit erop! Dat betekent dat we in de komende periode de damwanden kunnen verwijderen. Dit werk start maandag 4 april en is naar verwachting 15 april gereed. Het verwijderen van de damwanden kan hoorbaar zijn in de directe omgeving.
Voegovergangen fly-overs in de maak
Als weggebruiker herken je ze meestal van het ‘kedeng-kedeng’-geluid als je eroverheen rijdt: de voegovergangen in het wegdek. Aan iedere zijde van de twee fly-overs over de A4 wordt nu zo’n voegovergang aangebracht.
Avondwerk oostelijke/westelijke tunneltoerit
Tussen medio maart en begin april brengen wij de betonnen barrier aan in de gehele oostelijke tunneltoerit (A4-zijde) en het restant in de westelijke tunneltoerit (A44-zijde). Overdag wordt de barrier gestort, en in de avond moeten we de barrier inzagen. Dit kan hoorbaar zijn in de directe omgeving.
80 zonnecollectoren vangen straks zonlicht op voor licht in tunnel
Op de westelijke toerit van de tunnel heeft Comol5 48 van de in totaal 80 zonnecollectoren aangebracht, die voor zonlicht in de tunnel gaan zorgen. De collectoren draaien mee met de zon en zijn zo neergezet en afgesteld, dat ze zoveel mogelijk zonlicht opvangen.
Aquaduct houdt eeuwenoude veenstroom in stand
Een belangrijke schakel in het behouden van de ecologische verbindingen, nadat de nieuwe N434 is aangelegd, is het aquaduct dat over de verdiepte ligging is aangelegd. Dankzij het aquaduct blijft de Veenwatering exact liggen waar die altijd al lag, in een strakke lijn van Den Haag tot aan de Oude Rijn in Leiden.
Steeds meer vers groen langs de A44
We zijn al een flink eind op weg met het planten van groen langs de A44! In november zijn we gestart bij de afslag Leiden-West en sindsdien werken we richting het nieuwe knooppunt Ommedijk.
Reactie artikel NRC: Bouwvakkers werkten onder onveilige omstandigheden in tunnel
Op 18 februari 2022 heeft NRC een artikel gepubliceerd met daarin verhalen van (oud-)werknemers van de bouw van de Corbulotunnel. Hierin doen zij hun verhaal en vertellen zij over het gevoel van onveiligheid wat zij hebben ervaren tijdens de bouw.
Montage tunnelventilatoren
In de tunnel monteren we op dit moment de ventilatoren. Het gaat om 14 stuks met elk een gewicht van zo’n 2.000 kilo. De ventilatoren hangen aan het einde van de tunnel, in geval van een calamiteit wordt de rook via één kant van de tunnel weggeblazen.
Werk aan de weg Ommedijkseweg
Deze week voeren we wegwerkzaamheden aan op de Ommedijkseweg. Overdag kan het verkeer om en om passeren langs de asfalteringswerkzaamheden, in de avond en nacht is de Ommedijkseweg afgesloten voor doorgaand verkeer.
De weg naar een veilige en betrouwbare N434
De nieuwe N434 met verdiepte ligging, tunnel en aansluitingen op de A4 en A44 is inmiddels civieltechnisch zo goed als gereed. De fase van afwerken en inrichten is aangebroken. De openstelling lijkt hierdoor dichtbij, maar er moet nog veel gebeuren voordat het verkeer veilig over de nieuwe verbindingsweg kan rijden. De procesmanager en de testmanager vertellen hoe de komende tijd naar een veilige en betrouwbare nieuwe weg wordt toegewerkt.
Meldpunt onderzoek mogelijke misstanden Corbulotunnel
In februari 2022 is door gedeputeerde Zevenbergen besloten tot het instellen van een onafhankelijk onderzoek naar vermeende misstanden bij de bouw van de Corbulotunnel. Er is een meldpunt geopend dat open staat voor iedereen die de onderzoekscommissie informatie kan bieden.
Proeven met innovaties op de werkvloer
De komende twee maanden wordt bij werkzaamheden in de Corbulotunnel een pilot uitgevoerd met exoskeletten; lichaamsharnassen die onder meer gebruikt worden bij werken boven het hoofd.
Montage armaturen uitgelicht
Zo ziet het ophangen van de armaturen voor de verlichting er van dichtbij uit! Ruim 1000 armaturen per tunnelbuis worden met de hand bevestigd. Er brandt straks dimbare LED-verlichting in de tunnel; dubbelop energiezuinig.
Duizenden onderdelen worden gemonteerd in tunnel
Nu de tunnel en verdiepte ligging casco zo goed als klaar zijn, breekt een nieuwe fase aan van inrichten en afwerken. Een belangrijk onderdeel hiervan is het monteren van de technische installaties, die zorgen voor een veilige tunnel en weg. In totaal worden 54 verschillende technische installaties verwerkt.
Dwarsverbindingen worden ingericht
In de zuidbuis van de Corbulotunnel is de laatste hand gelegd aan de bouw van de dwarsverbindingen. Het vlecht- en betonwerk, ook van de vluchtdeuromrandingen, is nu gereed en er is gestart met de inrichting van de ruimtes.
Onderzoekscommissie kijkt terug op bouw Corbulotunnel
In februari heeft gedeputeerde Zevenbergen van de provincie Zuid-Holland besloten een extern onderzoek in te stellen naar aanleiding van een publicatie in het NRC over signalen van mogelijke misstanden bij de bouw van de Corbulotunnel. Inmiddels is meer bekend over de onderzoekscommissie en opdracht die zij gaat uitvoeren.
Asfalteren op hoog niveau
Ook aan de oostzijde is Comol5 gestart met asfalteren. Zo worden de contouren van de rijbanen van en naar de tunnel steeds beter zichtbaar!
Verwijderen bouwbrug en damwanden Veenwatering
Langs de verdiepte ligging van de N434 ruimen we op dit moment de bouwterreinen zoveel mogelijk op. De bouwkeet is inmiddels verwijderd en de komende weken verwijderen we ook de bouwbrug over de Veenwatering.
Hofvlietweg asfalteren deklaag op dinsdag 19 april
Vanavond, dinsdag 19 april, brengen we op de Hofvlietweg de deklaag aan voor het asfalt. Daarom is de Hofvlietweg afgesloten vanaf 19.00 uur tot en met 05.00 uur de volgende ochtend.
Asfalteren verdiepte ligging
Gister startten we met het asfalteren van de verdiepte ligging van de N434 langs de Stevenshof. We brengen nu de eerste laag asfalt, de onderlaag, aan op de noordelijke rijbaan. In de komende weken volgt ook de zuidelijke rijbaan, en later dit jaar volgen de tussenlaag en de deklaag.
Dronevlucht over de N206 Tjalmaweg en N434/A44/A4
Kijk je mee? Een tijdje geleden maakten wij een dronevlucht over de projectgebieden van de N206 Tjalmaweg en de N434/A44/A4.
Werkzaamheden portalen A44
Tussen medio en eind april voeren we werkzaamheden uit voor het plaatsen van wegportalen op de A44 ter hoogte van de nieuwe N434 (verdiepte ligging). Op een aantal dagen zorgt dat voor verminderde bereikbaarheid op de omliggende wegen, om de portalen veilig te kunnen monteren.
Afwerking fietstunnel A44 met 2.500 vierkante meter tegelwerk
De vierde en laatste fase van de fietstunnel onder de A44 op de fietsroute Leiden-Katwijk is wat betonwerk betreft klaar. De laatste damwanden worden nu verwijderd en afgelopen maand zijn de tegelzetters gestart met een immense klus. Maar liefst 2.500 vierkante meter aan keramische tegeltjes moet hier worden aangebracht.
Parkbos met 280 bomen langs hofvlietweg
Ook aan de A4-kant is Verheij Groenzorg in opdracht van Comol5 gestart met de groencompensatie. Hier is in de Oostvlietpolder, langs de Hofvlietweg, een parkbos aangelegd met 280 bomen, 1400 boomvormers en 2000 struikplantjes.
Verwijderen laatste damwanden fietstunnel Leiden-West
De laatste wanden zijn gestort, het betonwerk voor de fietstunnel onder de A44 bij Leiden-West zit erop! Dat betekent dat we in de komende periode de damwanden kunnen verwijderen. Dit werk start maandag 4 april en is naar verwachting 15 april gereed. Het verwijderen van de damwanden kan hoorbaar zijn in de directe omgeving.
Voegovergangen fly-overs in de maak
Als weggebruiker herken je ze meestal van het ‘kedeng-kedeng’-geluid als je eroverheen rijdt: de voegovergangen in het wegdek. Aan iedere zijde van de twee fly-overs over de A4 wordt nu zo’n voegovergang aangebracht.
Avondwerk oostelijke/westelijke tunneltoerit
Tussen medio maart en begin april brengen wij de betonnen barrier aan in de gehele oostelijke tunneltoerit (A4-zijde) en het restant in de westelijke tunneltoerit (A44-zijde). Overdag wordt de barrier gestort, en in de avond moeten we de barrier inzagen. Dit kan hoorbaar zijn in de directe omgeving.
80 zonnecollectoren vangen straks zonlicht op voor licht in tunnel
Op de westelijke toerit van de tunnel heeft Comol5 48 van de in totaal 80 zonnecollectoren aangebracht, die voor zonlicht in de tunnel gaan zorgen. De collectoren draaien mee met de zon en zijn zo neergezet en afgesteld, dat ze zoveel mogelijk zonlicht opvangen.
Aquaduct houdt eeuwenoude veenstroom in stand
Een belangrijke schakel in het behouden van de ecologische verbindingen, nadat de nieuwe N434 is aangelegd, is het aquaduct dat over de verdiepte ligging is aangelegd. Dankzij het aquaduct blijft de Veenwatering exact liggen waar die altijd al lag, in een strakke lijn van Den Haag tot aan de Oude Rijn in Leiden.
Steeds meer vers groen langs de A44
We zijn al een flink eind op weg met het planten van groen langs de A44! In november zijn we gestart bij de afslag Leiden-West en sindsdien werken we richting het nieuwe knooppunt Ommedijk.
Reactie artikel NRC: Bouwvakkers werkten onder onveilige omstandigheden in tunnel
Op 18 februari 2022 heeft NRC een artikel gepubliceerd met daarin verhalen van (oud-)werknemers van de bouw van de Corbulotunnel. Hierin doen zij hun verhaal en vertellen zij over het gevoel van onveiligheid wat zij hebben ervaren tijdens de bouw.
Meer berichten
Wil je meer lezen? Klik op de knop en bekijk alle berichten met deze categorie.