Cor­bu­lo­tun­nel2022-03-22T13:59:45+01:00

Mon­ta­ge tunnelventilatoren

22 juni 2022|

In de tunnel monteren we op dit moment de ventilatoren. Het gaat om 14 stuks met elk een gewicht van zo’n 2.000 kilo. De ventilatoren hangen aan het einde van de tunnel, in geval van een calamiteit wordt de rook via één kant van de tunnel weggeblazen.

De weg naar een vei­li­ge en betrouw­ba­re N434

16 juni 2022|

De nieuwe N434 met verdiepte ligging, tunnel en aansluitingen op de A4 en A44 is inmiddels civieltechnisch zo goed als gereed. De fase van afwerken en inrichten is aangebroken. De openstelling lijkt hierdoor dichtbij, maar er moet nog veel gebeuren voordat het verkeer veilig over de nieuwe verbindingsweg kan rijden. De procesmanager en de testmanager vertellen hoe de komende tijd naar een veilige en betrouwbare nieuwe weg wordt toegewerkt.

Mon­ta­ge arma­tu­ren uitgelicht

25 mei 2022|

Zo ziet het ophangen van de armaturen voor de verlichting er van dichtbij uit! Ruim 1000 armaturen per tunnelbuis worden met de hand bevestigd. Er brandt straks dimbare LED-verlichting in de tunnel; dubbelop energiezuinig.

Dui­zen­den onder­de­len wor­den gemon­teerd in tunnel

18 mei 2022|

Nu de tunnel en verdiepte ligging casco zo goed als klaar zijn, breekt een nieuwe fase aan van inrichten en afwerken. Een belangrijk onderdeel hiervan is het monteren van de technische installaties, die zorgen voor een veilige tunnel en weg. In totaal worden 54 verschillende technische installaties verwerkt.

Onder­zoeks­com­mis­sie kijkt terug op bouw Corbulotunnel

6 mei 2022|

In februari heeft gedeputeerde Zevenbergen van de provincie Zuid-Holland besloten een extern onderzoek in te stellen naar aanleiding van een publicatie in het NRC over signalen van mogelijke misstanden bij de bouw van de Corbulotunnel. Inmiddels is meer bekend over de onderzoekscommissie en opdracht die zij gaat uitvoeren.

Avond­werk oostelijke/​westelijke tunneltoerit

12 maart 2022|

Tussen medio maart en begin april brengen wij de betonnen barrier aan in de gehele oostelijke tunneltoerit (A4-zijde) en het restant in de westelijke tunneltoerit (A44-zijde). Overdag wordt de barrier gestort, en in de avond moeten we de barrier inzagen. Dit kan hoorbaar zijn in de directe omgeving.

Tun­nel­af­wer­king met precisie

11 februari 2022|

Zoals in de voorgaande bouwupdate te zien was, brengen we de barrier aan met behulp van een paver-machine. Nadat de barrier is gemaakt, meten we nauwkeurig de positie in. We controleren dan of de barrier op de juiste plek en hoogte staat, ten opzichte van het gemaakte ontwerp.

13 kilo­me­ter bar­ri­er langs de N434

19 januari 2022|

Er gaan heel wat kilometers doorheen op de N434 bij het maken van de betonnen barrier, die zorgt voor een afscheiding tussen de rijbaan en het verkeer. In de tunnel is er een barrier aan weerszijden van de rijbaan, in de verdiepte ligging alleen aan de buitenzijde: in totaal goed voor zo´n 13 strekkende kilometer.

De span­ning stijgt in dienst­ge­bouw Oost

18 november 2021|

In het dienstgebouw aan de oostzijde van de Corbulotunnel is de spanning op de 10 kV kabel gezet. Deze kabel voedt straks, samen met de 10 kV kabel in dienstgebouw West, de tunnel technische installaties zoals de verlichting, camera’s, noodtelefoons en het brandmeldsysteem.

Hulp­dien­sten kun­nen zich vir­tu­eel voor­be­rei­den op hulp­ver­le­ning in Corbulotunnel

12 oktober 2021|

Brandweer, politie, ambulance en andere hulpverleners kunnen zich virtueel voorbereiden op hulpverlening bij mogelijke incidenten in de Corbulotunnel. En dat is belangrijk, want een voorwaarde voor de openstelling van de tunnel in 2023 is dat alle hulpverleners goed getraind zijn in de hulpverlening bij incidenten in de tunnel. Meer weten? Bekijk de video.

Proef met asfalt draai­en in de tunnel

7 oktober 2021|

Gister is bij wijze van proef het eerste asfalt aangebracht in de noordbuis van de Corbulotunnel. Er is ruim 400 strekkende meter asfalt aangebracht, 700 ton. Zo kon in de praktijk worden getoetst of het kiepen van de asfaltwagens goed ging.

Mon­ta­ge tunnelventilatoren

22 juni 2022|

In de tunnel monteren we op dit moment de ventilatoren. Het gaat om 14 stuks met elk een gewicht van zo’n 2.000 kilo. De ventilatoren hangen aan het einde van de tunnel, in geval van een calamiteit wordt de rook via één kant van de tunnel weggeblazen.

De weg naar een vei­li­ge en betrouw­ba­re N434

16 juni 2022|

De nieuwe N434 met verdiepte ligging, tunnel en aansluitingen op de A4 en A44 is inmiddels civieltechnisch zo goed als gereed. De fase van afwerken en inrichten is aangebroken. De openstelling lijkt hierdoor dichtbij, maar er moet nog veel gebeuren voordat het verkeer veilig over de nieuwe verbindingsweg kan rijden. De procesmanager en de testmanager vertellen hoe de komende tijd naar een veilige en betrouwbare nieuwe weg wordt toegewerkt.

Mon­ta­ge arma­tu­ren uitgelicht

25 mei 2022|

Zo ziet het ophangen van de armaturen voor de verlichting er van dichtbij uit! Ruim 1000 armaturen per tunnelbuis worden met de hand bevestigd. Er brandt straks dimbare LED-verlichting in de tunnel; dubbelop energiezuinig.

Dui­zen­den onder­de­len wor­den gemon­teerd in tunnel

18 mei 2022|

Nu de tunnel en verdiepte ligging casco zo goed als klaar zijn, breekt een nieuwe fase aan van inrichten en afwerken. Een belangrijk onderdeel hiervan is het monteren van de technische installaties, die zorgen voor een veilige tunnel en weg. In totaal worden 54 verschillende technische installaties verwerkt.

Onder­zoeks­com­mis­sie kijkt terug op bouw Corbulotunnel

6 mei 2022|

In februari heeft gedeputeerde Zevenbergen van de provincie Zuid-Holland besloten een extern onderzoek in te stellen naar aanleiding van een publicatie in het NRC over signalen van mogelijke misstanden bij de bouw van de Corbulotunnel. Inmiddels is meer bekend over de onderzoekscommissie en opdracht die zij gaat uitvoeren.

Avond­werk oostelijke/​westelijke tunneltoerit

12 maart 2022|

Tussen medio maart en begin april brengen wij de betonnen barrier aan in de gehele oostelijke tunneltoerit (A4-zijde) en het restant in de westelijke tunneltoerit (A44-zijde). Overdag wordt de barrier gestort, en in de avond moeten we de barrier inzagen. Dit kan hoorbaar zijn in de directe omgeving.

Tun­nel­af­wer­king met precisie

11 februari 2022|

Zoals in de voorgaande bouwupdate te zien was, brengen we de barrier aan met behulp van een paver-machine. Nadat de barrier is gemaakt, meten we nauwkeurig de positie in. We controleren dan of de barrier op de juiste plek en hoogte staat, ten opzichte van het gemaakte ontwerp.

13 kilo­me­ter bar­ri­er langs de N434

19 januari 2022|

Er gaan heel wat kilometers doorheen op de N434 bij het maken van de betonnen barrier, die zorgt voor een afscheiding tussen de rijbaan en het verkeer. In de tunnel is er een barrier aan weerszijden van de rijbaan, in de verdiepte ligging alleen aan de buitenzijde: in totaal goed voor zo´n 13 strekkende kilometer.

De span­ning stijgt in dienst­ge­bouw Oost

18 november 2021|

In het dienstgebouw aan de oostzijde van de Corbulotunnel is de spanning op de 10 kV kabel gezet. Deze kabel voedt straks, samen met de 10 kV kabel in dienstgebouw West, de tunnel technische installaties zoals de verlichting, camera’s, noodtelefoons en het brandmeldsysteem.

Hulp­dien­sten kun­nen zich vir­tu­eel voor­be­rei­den op hulp­ver­le­ning in Corbulotunnel

12 oktober 2021|

Brandweer, politie, ambulance en andere hulpverleners kunnen zich virtueel voorbereiden op hulpverlening bij mogelijke incidenten in de Corbulotunnel. En dat is belangrijk, want een voorwaarde voor de openstelling van de tunnel in 2023 is dat alle hulpverleners goed getraind zijn in de hulpverlening bij incidenten in de tunnel. Meer weten? Bekijk de video.

Proef met asfalt draai­en in de tunnel

7 oktober 2021|

Gister is bij wijze van proef het eerste asfalt aangebracht in de noordbuis van de Corbulotunnel. Er is ruim 400 strekkende meter asfalt aangebracht, 700 ton. Zo kon in de praktijk worden getoetst of het kiepen van de asfaltwagens goed ging.

Meer berich­ten

Wil je meer lezen? Klik op de knop en bekijk alle berich­ten met deze categorie.

Meer berich­ten

Blijf op de hoogte van ons
laatste nieuws

Ontvang nieuws alerts van alle ontwikkelingen rondom de RijnlandRoute en de bouw van de boortunnel en mis niets!
Loading
Ga naar de bovenkant