Per 13 september 2021 komen afrit Leiden-Zuid op de A44 vanuit Den Haag en toerit Leiden-Zuid (9) op de A44 richting Den Haag te vervallen. Verkeer vanuit/naar o.a. de Stevenshof maakt dan gebruik van aansluiting Leiden-West (8). Wanneer de N434 (geboorde tunnel en verdiepte ligging tussen A44 en A4) in 2023 in gebruik genomen wordt, is Leiden-Zuid een toe-/afrit op de N434.
Nieuwe verkeerssituatie Leiden-West per 13 september 2021
De gevlochten diamantaansluiting die tijdelijk is aangelegd komt ook per 13 september te vervallen. Vanaf dat moment geldt de nieuwe, definitieve verkeerssituatie. De belangrijkste wijziging is dat afrit 8 (zowel vanuit Amsterdam als Den Haag) uit twee delen bestaat, waarbij verkeer naar Katwijk en Leiden beiden hun eigen afrit krijgen. Op deze manier hoeft er minder verkeer te kruisen en is er meer capaciteit om het verkeer af te wikkelen.
Afsluiting N206 en op/afritten A44 in weekend 10/11/12 september 2021
Om de nieuwe verkeerssituatie aan te leggen, is de N206 tussen Katwijk en A44 afgesloten in het weekend van vrijdagavond 10 september tot en met maandagochtend 13 september. De toe/afritten A44 zijn dan ook dicht, met uitzondering van de afrit vanuit Den Haag richting Leiden en de toerit vanuit Leiden richting Amsterdam. Om 05.00 uur wordt de nieuwe verkeerssituatie opengesteld.
Kijk voor meer informatie op de pagina Leiden-A-44.
Het is gewoon belachelijk dat de op en afritten vervallen. Waarom is er dan onder het viaduct al een voorsoorteer gemaakt richting Den Haag
De aansluiting naar de N434 is al gemaakt zodat we daar niet nog een keer aan de slag hoeven.
Ook op eerdere overzicht situaties is de af en oprit gewoon bij de Stevenshof gewoon meegenomen en ingepast. Waarom vervallen deze nu?
Om te voorkomen dat er met de komst van het nieuwe knooppunt Ommedijk te veel toe- en afritten te kort op elkaar komen, en daardoor de verkeersveiligheid en doorstroming in het geding komen, is besloten Leiden-Zuid vanaf de A44 op te heffen. Verkeer van o.a. de Stevenshof maakt dan gebruik van aansluiting Leiden-West via de Haagse Schouwweg. We hebben wel gewacht met het afsluiten van Leiden-Zuid tot Leiden West klaar is (13 september). Dan is daar ook voldoende capaciteit om het verkeer af te wikkelen.
In de toekomst komt aansluiting Leiden-Zuid overigens terug als aansluiting op de N434. Wanneer de N434 (geboorde tunnel en verdiepte ligging tussen A44 en A4) in 2023 in gebruik genomen wordt, is Leiden-Zuid een toe-/afrit op de N434. Daarmee rijdt je dan dus snel van en naar de A4.
In plaats van de A44 op en af gaat het nu via de nieuwe tunnel naar de A4
Eventueel kun je nog via de Westelijke B weg via Wassenaar naar de A44
Ik vind het ook jammer. Zeker weten dat het verkeer vastloopt op de Haagse schouwweg. Nu wordt het gespreid over 2 op en afritten.
Ton 9-72021
Het is een fabeltje om te denken dat verkeer van en naar het Stevenshof keurig via de afrit 8 en Rijnhofweg naar de a 44 gaat rijden .
Deze nemen gewoon de rotonde bij van der Valk en verder via de Ommedijkseweg. En terug naar Leiden afslag Rozenweg en verder via de B weg van de rijksstraatweg richting Ommedijkseweg naar Stevenhof.
Resultaat veel hogere verkeersdruk in wassenaar.
Helaas is de Ommedijkseweg aangelegd als ware het een B weg. Maar zo’n B weg behoort verboden te zijn voor zwaar en vooral voor breed verkeer.
HET KAN GEEN B-WEG ZIJN OF WORDEN: Blijkbaar weet men niet dat meerdere buslijnen, waaronder de snelbus naar Den Haag via deze weg lopen. Bovendien is de Ommedijkseweg de enige ontsluiting van het industriegebied Maaldrift, met veel groot vrachtverkeer. Zo smal en bochtig als de weg nu aangelegd is moeten tegemoetkomende bussen en vrachtwagens nagenoeg tot stilstand komen om elkaar veilig te passeren. Bij het informatiecentrum werd mij verteld dat bewust gekozen is voor een zeer smalle weg om verkeer van en naar Stevenshof te ‘dwingen’ via Leiden West (8) om te rijden….
Maar die smalle weg is levensgevaarlijk. Dagelijks kom ik fietsers en zelfs voetgangers op deze weg tegen. Er is geen fietsstrook en geen wandelpad, maar voor Maaldrift is dit wel de enige toegang als het achterhek afgesloten is, hetgeen vaak het geval is. De bushaltes aan de Ommedijkseweg zijn vanuit de camping te voet alleen lopend over de weg bereikbaar.
De Ommedijkseweg nu al een levensgevaarlijke jakkerbaan. Dat wordt nog veel erger zodra de op en afrit 9 verdwijnen. Ongetwijfeld zal dan ook veel verkeer richting Stevenshof gebruik gaan maken van de Ommedijkseweg. Dat verkeer komt ten overmaten van ramp dan ook nog langs de inrit naar de American School.
Wie heeft hier zitten slapen? Of was het een vooropgezet plan om het busverkeer tussen het vervallen transferium A44 en Den Haag stilzwijgend op het heffen?
Er is in wezen niet zoveel veranderd bij de Ommedijkseweg, de (juridische) regels die al golden voor een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom, gelden in de nieuwe situatie nog steeds. Dat betekent dat het verkeer wat al over die weg mocht rijden, er nog steeds mag rijden. Ook de breedte (6 meter) en de fiets- voetgangersoversteken zijn dezelfde gebleven. Wat er wel verandert, is dat de weg voor een deel om knooppunt Ommedijk heen is verlegd en dat het bestaande vrijliggende fietspad ter hoogte van de RijnlandRoute wordt opgewaardeerd tot snelfietspad en verbreed tot 4,5 meter. De nieuwe situatie voldoet aan de geldende ontwerprichtlijnen. Verder zijn er door de RijnlandRoute geen grote wijzigingen op de oude situatie voorzien.
Wat betreft af- en toerit 9. Deze worden in de toekomst direct op de nieuwe N434 aangesloten. Daardoor heeft vrachtverkeer een veel snellere route naar het hoofdwegennet (A4, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht) dan in de huidige situatie en ontstaat er voor bewoners van de Stevenshof een veel snellere verbinding naar de A4 dan nu het geval is. Ook wordt aansluiting Leiden-West volledig aangepast, waardoor de verbinding vanuit de Stevenshof naar de A44 Amsterdam ook sterk verbetert. Na 13 september monitort de provincie samen met de gemeente de nieuwe situatie.
De buslijnen die het transferium A44 in het verleden aandeden en van en naar Den Haag over de Ommedijkseweg zijn niet opgeheven. Zowel buslijn 385 (Sassenheim – Den Haag CS) en buslijn 43 rijden nog over de Ommedijkseweg. Buslijn 385 stopt daarbij bij de American School en buslijn 43 bij Maaldrift.
Met de plannen voor een milieustraat bij de Stevenshof zijn wij als project niet bekend, met vragen daarover kunt u terecht bij de gemeente Leiden.
U stelt dat er niet zo veel veranderd is bij de Ommedijkseweg. Het is en blijft volgens u een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom. De weg is echter slechts 6 meter breed. Daarmee voldoet de weg niet aan de eisen die aan een gebiedsontsluitingsweg gesteld worden: GOW (type II) bestaat uit één 750 cm brede rijbaan met daarop voor beide rijrichtingen één rijstrook, met dubbele deelstreep tussen rijrichtingen. Langzaam verkeer is hierop niet toegestaan. De weg voldoet totaal niet aan deze eisen! Er fietsen en lopen mensen op de Ommedijkseweg omdat er op vele delen van de weg geen alternatief voor hen bestaat.
Helaas gaat u voorbij aan mijn commentaar dat de Ommedijkseweg nu al een levensgevaarlijke jakkerbaan is en dat dit nog veel erger wordt zodra de op en afrit 9 verdwijnen. Ongetwijfeld zal veel verkeer dat vroeger gebruik maakte van op en afrit 8 gebruik gaan maken van de Ommedijkseweg.
In plaats van een recht tracé langs deA44 is er nu een slinger pal langs de RijnlandRoutre onderdoorgang A44. Vracht en busverkeer is zoals u bekend 2,55 meter breed. Dit verkeer komt elkaar tegemoet op dit slecht 6 meter brede bochtige tracé. U weet wellicht dat dit soort zware voertuigen uitzwaaien in bochten. Hiervoor is onvoldoende speelruimte aanwezig.
U schrijft dat de buslijnen die het transferium A44 in het verleden aandeden, van en naar Den Haag over de Ommedijkseweg niet zijn opgeheven. Buslijn 386 van Oegstgeest naar Den Haag is WEL opgeheven. De lijn werd door te weinig passagiers gebruikt nadat hij bij het transferium niet meer mocht halteren in verband met de aanleg van uw RijnlandRoute. Bus 385 mag ook nu nog steeds niet halteren bij de P&R die ter vervanging van het transferium aangelegd is.
Nog meer verkeer via de Haagsche Schouw is echt belachelijk. Die 2 rotondes achter elkaar is al enorm vertragend, daar komt bij dat de (elektrische) fietsers daar steeds vaker met ongelukken te maken hebben. Door de op en afrit eruit te halen, wordt het nog drukker en gevaarlijker daar. Ik snap echt niks van de logica om deze eruit te halen voor bewoners uit de Stevenshof. Ik dacht dat dit hele plan was bedoeld voor betere ontsluiting van de stad. Hiermee verbeter je de ene kant, maar verzwak je een andere kant
Na opheffing van de afslag Leiden-Zuid is er door gemeente Leiden een tijdje gemonitord. Dat heeft niet uitgewezen dat het veel drukker is geworden dan het al was.