Er gaan heel wat kilometers doorheen op de N434 bij het maken van de betonnen barrier, die zorgt voor een afscheiding tussen de wand en de rijbaan. In de tunnel is er een barrier aan weerszijden van de rijbaan, in de verdiepte ligging alleen aan de buitenzijde: in totaal goed voor zo´n 13 strekkende kilometer.
We maken de barrier met een machine op rupsbanden, een zogeheten paver. Deze machine is voorzien van een glijdende bekisting, waarin doorlopend beton wordt gestort. Het beton blijft korte tijd in de bekisting, waarna het direct op de juiste plek vlak voor de wand wordt geplaatst. Zo glijdt deze machine al sinds afgelopen zomer heel langzaam langs de wanden. Het beton heeft een dusdanige samenstelling dat het stabiel blijft nadat het uit de machine komt, waarna het met spatel en borstel wordt afgewerkt. Echt vakwerk! Nadat het beton een beetje is uitgehard (niet te hard) worden er om de 2 a 3 meter zaagsneden gemaakt, om de werking van het beton op te kunnen vangen.
De komende tijd wordt de laatste paar honderd meter barrier aangebracht in de tunnel en verdiepte ligging aan de westkant.
goede middag,
Ik ben niet heel digitaal ingesteld, maar , desondanks, wel heel blij met de Inzichtelijke mails met foto’s van de voortgang van de Werkzaamheden, vooral de Tunnel, maar ook van de Tjalmaweg....al met al heel indrukwekkend!
Als ik er later doorheen zal rijden “voel “ik daar meer mee door de Info’s die ik gekregen èn ingezien heb! Waarvoor dank.